sundarbans - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu sundarbans - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

sundarbans

Door: Douma

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

17 April 2005 | Bangladesh, Dhaka

WOW, de sundurbans waren geweldig. Ik heb echt genoten.
Bij vertrek stonden er drie bussen, twee hele mooie gloednieuwe airco bussen en 1 minder mooi uitziende met sterren in de ruit, roest en deuken. Je raad het al die ene was onze bus.
Ondanks de geringe comfort (was voor hier een zeer luxe bus hoor) heb ik nog aardig geslapen tot de weg naar de Ferry die zo slecht is dat je zit te schudden in de bus. Natuurlijk bij het oversteken van de Padna (super grote rivier) heerlijk aan dek geweest ditmaal zonder bedelaars, desalniettemin veel gekletst met spontaan opduikende bengalen.
' ochtends aangekomen in Kulna waar we met een groep van 10 mensen een boot voor 40 mensen in beslag namen. Dus alle ruimte, cabine voor me alleen en onbeperkt douchen.
Hele gezellige groep met engelse van eind twintig, twee bengaalse amateur fotografen, 2 nederlanders van in de 20 en nog een oude man met dochter die in england wonen maar met bengaalse afkomst. Oja en eenbackpacker die al 6 maanden aan het reizen was.
Toen begon een boot tocht van 14 uur over een brede rivier/estuaria tot helemaal in het zuiden bijna aan de bay van bengal midden in de mangroves. Onderweg een lizard (varaan) gezien en heel veel rivierdolfijnen.
Bij het opstaan zag je de herten op de oeverlopen en op de achterste poten staan om de heerlijke mangrove blaadjes te eten. Ook liep er een mega ooievaar en verscheidene roofvolgels vlogen over de boot (very close).
Om 6 uur met countryboat (zonder motor) de kleine kreekjes in alwaar we heel veel soorten ijsvogels en spechten zagen. krapjes in de modder en modderkruipers.
Na het ontbijt gingen we weer met de boot een kreek in alwaar we de apen en spotted deer (hert) zagen. Uitgestapt in de blubber en naar een mooi tropisch strand gelopen alwaar we hebben gezwommen in deze zeer ondiepe zee en waar het water erg troebel is door al het sedimenttransport.
Op de terug weg door op nederland lijkend grasland (duinen) langs de voor lokaas gebruikte koeien (erg zielig kijkend, wachtend op de bengaalse tijger om ze op te eten waarna bij de tweede eet beurt adam (tijgerexpert uit amerika tracht de tijger te vangen om zender te plaatsen). Ze weten namelijk niet, ook geen globaal idee, hoeveel ervan de bengaalse tijgers rondzwerven door deze mangroves. Op het strand in de hete zon nog een voetbal wedstrijd (bideshies(buitenlanders) tegen bengalen. Die wedstrijd werd ondanks mijn enorme voetbal talent door ons gewonnen. Jammer genoeg ben ik nu wle lekker verbrand en heb ik mijn voet gekneusd wat het lopen niet gemakkelijk maakt. (eigenlijk beide voeten maar dan klink ik zo zielig.)Maar de pijn in die ene is vandaag erg toegenomen door het lopen etc.
Op dek heerlijk uitgerust genoten van eht bengaalse eten,het fruit en het drinken uit een kokosnoot met uitzicht op deze schitterende natuur.
Daarna nog per countryboat apen en een zwemmende cobra op 2 meter gezien en weer de prachtige kleuren van de ijsvogels waargenomen en de andere soorten vogels.
Midden in de nacht nog per countryboat een kreek in op zoek naar krokodillen want die hadden we nog niet gezien. jammer genoeg waren ze er niet maar was wel schitteren om met zo'n sterren hemel in het pikke donker per boot deze natuur in te gaan en met zaklampen probeert de ogen van een krokodil te doen oplichten. DE volgende ochtend bleek echter dat de gids nog nooit een krokodil in die kreek had gezien. Beetje jammer.
De volgende ochtend waren we door getij en wind afgedreven (anker losgeslagen) en moestenw e terug varen alwaar een jungletocht begon door de mangroves, langs de andere lokaaskoeien, over tijgerplateau's (hoge plekken waar tijger prooi heen brengt zodat het droog is bij vloed) We zagen heel veel herten en veel natuur.
Toen weer met de boot terug op khulna aan. waar we pas om 8 uur 's avonds arriveerden en met de bus om 10 uur weer op dhaka aan gingen waar we 6 uur 's ochtens aankwamen. Ik te vroeg bij het guesthouse aankwam op de bewaker na lag iedereen nog te slapen en ik dus ook. Gelukkig kreeg ik na een uur een kamer waar ik hinkend op het bed ben neer geploft. niet zo'n goedidee want die zakt erg door en storte bijna in. Jammer genoeg werd ik meteen gebeld om naat Buet te komen waar ze weer eigenwijs zijn.
Dinsdag gaan ze nu dus ik ook naar mijn riviertje ik blijf er 1 dag langer om donderdag weer terug te komen en vrijdag met mijn nieuwe bengaalse vrienden (van de boottocht) het gevaarlijke oude dhaka ga bekijken).
Gr. Dirkjan

  • 17 April 2005 - 07:02

    Dirkjan:

    bedankt voor jullie reacties.
    Wanneer verwacht je me precies rob?
    Ik denk ernu over om via noord bangladesh dan naar darjeeling/katmandu/varanasi/agra/delhi te gaan. Alleen die verschrikkelijke hitte in Juni en de regentijd half juni is vervelend maar voord e rest is het wel uitdagend.
    Oja bij al die ongelukken en mijn slechte voet denk ik nu aan brown qirl in the ring, tralalalala. met dat in je hoofd wil je niet sterven.
    Gr. Dirkjan

  • 19 April 2005 - 06:45

    Hermine Jonker:

    Dirkjan, ik ben jaloers op je bij alles wat je deze dagen hebt gezien. Prachtige natuur met hun bijzondere dieren. 's Nachts op zoek naar een krokodil lijkt me wel eng hoor!! Hoe gaat 't met je voeten? Hopenlijk gaat 't snel wat beter!
    Veel plezier en succes verder.
    Groetjes Hermine en familie

  • 19 April 2005 - 06:45

    Robbert:

    Het klinkt wel weer heel erg cool allemaal, neem aan dat je honderden foto's hebt gemaakt dus je moet het allemaal maar laten zien als je terug bent later

  • 21 April 2005 - 11:49

    Rob:

    Dat klinkt wel cool! Misschien dat ik dit weekend natuurpark ga bezoeken, maar de tarieven waren redelijk hoog :-(. Veel te toeristisch hier.... of ik moet naar Calcutta maar dat is weer verweg. Ik verwacht je eind juni, de 23ste is Linda hier. Ik heb geen flauw idee wanneer ik klaar ben. Ik moet eerst iets te doen krijgen :-(((

  • 24 April 2005 - 10:57

    Nienke & Marcel:

    Hoi Dirk,
    Wat gaaf wat je allemaal mee maakt. We leven heel erg met je mee. Heel veel plezier en succes nog. Groetjes Nienke & Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkjan

Welkom op mijn weblog over mijn dol dwaze avonturen in de woestijn genaamd Turkmenistan, waar het genieten is van de authentieke cultuur met een giga ontwikkeling in mega tempo in deze gouden eeuw voor de Turkmenen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 77308

Voorgaande reizen:

01 Maart 2007 - 31 Juli 2009

Turkmenistan

Landen bezocht: