Parades en folklore! - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu Parades en folklore! - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

Parades en folklore!

Door: Dirkjan

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

29 Oktober 2007 | Turkmenistan, Asjchabad

De 16jarige onafhankelijkheid van Turkmenistan werd dit weekend gevierd en dat mochten we weten ook. De hele week werden alle gebouwen uitbundig voorzien van de Turkmeense vlag, andere vlaggetjes en decoraties, indien dat normaal er al niet hing. Alle portretten en andere overheidsadvertentie platen op de gebouwen opgepoetst. De straten extra schoon gemaakt, nieuwe plantjes geplant. Straten afgezet om al het materieel te verplaatsen. Langs de weg richting de bergen stond het vol met kruisraketten, of dingen die er op leken, helikopters vlogen af en aan.
Vrijdag was het dan zover… als familielid van een goede vriend uitgenodigd voor het officiële programma in het Olympisch stadion (naar mijn weten nog nooit olymp. Spelen hier geweest, raar dat ze deze naam gebruiken). Daar zat ik dan in mijn jeans tussen de diplomaten, achter een paar militaire afgevaardigden met mega petten uit verschillende landen. Wij kwamen aan de late kant en zaten daardoor pontificaal voor aan en staan dus nu prachtig op tape. De 4 nationale TV kanalen herhalen dit ook nog eens heel vaak, heerlijk voor mijn ego.
Het was erg indrukwekkend en mooi. De diplomaten zaten onder de president, die veilig en lekker warm achter glas zat. Wij echter leden kou maar dat kon mij niet deren.
Op het frisse groene nieuwe gras stonden, studenten en zelfs kinderen prachtige dansen in mooie patronen, gerelateerd aan Turkmeense symbolen uit te voeren in mooie glitter kledij. Uiteraard hing er een portret maar mooier was naast het portret; daar waren 2 vakken met militairen of studenten die elk een doek in een bepaalde kleur omhoog hielden en daarmee patronen en teksten lieten zien. Super gedisciplineerd en geen enkel foutje. Tijdens de twee uur durende show veranderde telkens het patroon, de teksten,de symbolen van de regio, regio naam etc. Het wisselden super snel elke paar minuten. Ongelooflijk, ik geloofde eerst niet dat het mensen werk was.
Na alle prachtige dansen, incl. van heel jonge kinderen, was er een mega lasershow en vuurwerk show!!
En ik zat daar als VIP. Werd zelfs door vrienden herkend op TV! Beetje jammer maar niet verwonderlijk als je qua kleding opvalt tussen alle zwarte pakken. Ik had het tenminste warmer dan hen me mijn fleece!
De dag erna zouden we trachten om mij illegaal ook de vip binnen te krijgen bij de parade maar helaas dat was te goed beveiligd.
Maar ik was er wel helemaal voor gekleed dit keer, in mijn zwarte pak, witte blouse, geleende stropdag (incl, knoop want stropdassen heb ik wel, maar knoopleggen!!!) Alleen waren mijn schoenen een probleem, zeker onder een zwart pak. Wat dat betreft mis ik mijn zusje voor het winkelen.
De militaire parade heb ik dan van onder de Arc of Neutrality bekeken vanuit het publiek. Indrukwekkend strak in gelid marcherende militairen van alle rangen, aangevoerd door legerjeeps met de generaal of zoiets en vlag, erna alle voertuigen , alle raketten, tanks, amfibie voertuigen etc.. Helicopters en straaljagers in de lucht. Daarna nog mooie dansjes van de tekepaarden (schitterend en uniek ras). Praalwagens van alle ministeries, en allemaal strak georganiseerd, zonder drang hekken (alleen militairen en politie).
Tussen de parade en het officiële concert in het Ruhnama (het boek) Paleis!, die met die blauwe koepel, snel voor 50 USD hele lelijke macho zwarte pakken schoenen gekocht op de markt. Ik vind het verschrikkelijk maar voor zo’n officieel iets is het wel nodig hier. Die stropdas was ik ook al zat maar de mensen zeiden dat het mooi stond. Zal wel.. hierbij foto… voor jullie mening vorming!
Concert voor alleen speciale genodigden was prachtig. Schitterend nationaal volkslied (verstond alleen Turkmenbashi) door een heel groot koor en een orkest waarin ook nationale instrumenten waren verwerkt. Prachtige dans optredens en de beroemde zagers en zageresjes van Turkmenistan traden op. Zelfs cabaret was er (met als onderwerp mass media). Ik heb er echt van genoten. Vond de militaire mars dans erg mooi en de folklore dans op het laatst.
Heb dus genoten dit weekend.
Gr. Dirkjan

  • 29 Oktober 2007 - 08:24

    Marije:

    Klinkt cool! Alleen heb ik wel het idee dat je inmiddels in een 2-d figurant in een Donald Duck verhaal bent veranderd.

  • 29 Oktober 2007 - 10:11

    Inkie:

    overweldigend...

  • 30 Oktober 2007 - 15:16

    Ary:

    Heb ik kennelijk toch wat gemist, jammer maar helaas. Volgende keer toch maar weer Turkish Airline vliegen. Waar is trouwens die foto in pak met das?
    Groeten uit Jeruzalem (ook mooi weer hier)

  • 31 Oktober 2007 - 08:14

    Marjo:

    Wat een belevenis weer! En nu maar weer hard aan't werk. Ga je volgend weekend niet naar Baku? liefs mam

  • 01 November 2007 - 13:48

    Lusanne:

    leuk hoor te horen dat je me toch nog beetje mist haha! liefs je zusje

  • 02 November 2007 - 18:34

    Ria:

    wauw dirkie , wat heb ik een saai leven
    gaaf je verhaal , maar zeker ook je foto's
    liefs ria

  • 07 November 2007 - 11:26

    Astrid:

    Gevonden!
    X

  • 07 November 2007 - 13:59

    Marjo:

    mooie foto's. Ook ik ben druk aan't plakken. het was een indrukwekkend bezoek en kom graag nog een keer. Zou nog veel meer van dat schitterende land willen zien. Liefs mam

  • 09 November 2007 - 21:14

    Wim:

    Dirk jan bedankt voor de sokken die ik via je ouders kreeg op mijn verjaardags feestje. Ze zullen wel kribbelen. Ruth gaar proberen de foto.s te mailen van het feest en van de grote abraham in de voor tuin kunnen nu niet meer door het voor raam kijken zien alleen maar stroo. Nu dirk jan hou je haaks en tot een volgende keer. Ook de groeten van rianne, ruben, guido,ramon en nathan. Ramon heeft al je verhalen gelezen was er de hele avond druk mee.

  • 16 November 2007 - 13:55

    Ruth:

    Hee dirk..

    Kun je het nog een beetje volhouden?
    Of toch wel een beetje heimwee naar huis?
    Vind het wel knap van je hoor!!Kom ik aan met me 6 weken afrika wat ik al een hele prestatie van me zelf vond maar goed...
    Kan slecht zonder me vader he..tja tis wat..
    Heb je een mail adres waar ik de foto's heen kan mailen..
    Dan kun je ook een beetje meegenieten..
    Jij maakt daar gigantisch veel mee, maar ja je mist hier natuurlijk ook een bult leuke dingen..Maar met een beetje foto's blijf je een beetje op de hoogte..

    Nou tot horens maar weer..

    Je weet mijn mail adres toch wel of niet..
    MOet je anders je mams maar vragen..

    toedels en een dikke knuffel van je nichie..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkjan

Welkom op mijn weblog over mijn dol dwaze avonturen in de woestijn genaamd Turkmenistan, waar het genieten is van de authentieke cultuur met een giga ontwikkeling in mega tempo in deze gouden eeuw voor de Turkmenen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 77271

Voorgaande reizen:

01 Maart 2007 - 31 Juli 2009

Turkmenistan

Landen bezocht: