real expat life - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu real expat life - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

real expat life

Door: D. Douma

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

03 Juli 2007 | Turkmenistan, Asjchabad

Hoi allemaal,

Ik ben inmiddels verhuisd naar mijn eigen decadent kasteeltje. Het is er een grote puinhoop nog maar ik kan er slapen. De eerste dag, afgelopen zondag, was dat ook hard nodig want was ziek, Falco syndroom.
Maar nu weer opgeknapt en hopelijk heb ik vandaag mijn eetlust weer terug. Vocht is hier toch het belangrijkste in de hitte.
Ik heb alleen geen bekers dus drink uit afgeknipte waterflessen, heb een touwtje gespannen voor de wc rol, gebruik mijn reisspiegeltje voor het scheren, alles is nog behoorlijk stoffig. Het is een soort van luxe kamperen.
Ik ben al erg trots op mijn huis. De sleutel heeft het formaat passende bij een kasteel, is echter alleen voor mijn mooie groene poort in de omheining van een reusachtige muur rond mijn villa.
Ik vind het prachtig vanwege het tuintje met 2 flinke druiven, en een pompoen, (echter de pompoen hebben de werklui van de huisbaas, al als onkruid verwijderd). Daarnaast vind ik de vele grote ramen, en mijn kijk in de tuin prachtig. Echter gister heeft de overvriendelijk vrouw van de huisbaas, schitterende turkmeense (voor oorlogse kanten ) gordijnen tot op de grond, voor elk raam opgehangen, zelfs voor de doorgangen. En de meeste ook nog eens extra met een dichter gaas. Dus geen kijk meer naar buiten. De airco is heerlijk maar maakt hels kabaal, dus slaap met vingers in de oren. En ik, Ik vind het allemaal prachtig. Hbe een gloednieuwe bank en een gloednieuwe tv met satelliet. Gelukkig heb ik tussen de 1000 en 1 porno tell sell channels, BVN kunnen vinden, BBC en Euronews. Verder niet veel soeps.
Ze zijn elke dag druk bezig mijn huisje op orde te maken; alles is geschilderd tot huis en omheining aan toe, nieuw behang en zeil in de keuken. Nu zijn ze druk met het plaatsen van de nieuwe keuken en wasmachine.
Nu nog ff behelpen van de week maar een van de dames hier lief aan kijken om met me te gaan shoppen want blijf dat toch een vrouwen taak vinden. Schoonmaakster kost 10 dollar per keer dus dat is net zo veel als luxe uiteten wat ik elke dag doe. Maar ga eerst zelf een poging wagen.
Verder had ik feest van instituut, alle aandacht voor mij als buitenlander, alle speeches werden vertaald voor me, en dat zijn er veel. Wodka vloeide rijkelijk, en veel eten. Maar tussen de gangen werd er veel gedanst en helaas kon ik niet mijn snor drukken. Was natuurlijk prooi voor ene dame die graag mij wel wat danslesjes wilde geven inruil voor wat conversatie in het engels. Straks praten alle dames in Turkmenistan met een vet Nederlands accent.
Oja en de dag ervoor met de dames van de receptie van het Hotel naar een concert geweest van de turkmeense Vanessa Mae! Prachtig. Vond de concerten van mijn zusje vroeger mooier maar dat kan komen door dat ik wat betreft muziek wel een beetje een cultuurbarbaar ben. Mooiste was het enorme concertgebouw met de mensen in mooie gala pakjes en traditionele jurken. Boven het podium een mega portret van mijn grote vriend. Ditmaal waren de mensen geshockeerd want door het licht was zijn haar wit, en gezicht allerlei kleurtjes dat kon natuurlijk absoluut niet. Tijdens het concert van het strijkorkestje bracht de publiek enorme bloempakketten het podium op, zelfs kleine kindjes. Ik vond het irritante onderbreking maar wel bijzonder om mee te maken. Natuurlijk werd aan het begin een enorme rede gehouden. Ik verstond alleen maar de vaak herhaalde woorden Turkmenistan en Turkmenbashi, Daarna met de knapste tut van de receptie nog wat wezen drinken. Ze vertelde me dat ze net verhuisd was en op de grond slaapt want ze heeft nog geen meubels. Maar ze besteedt haar geld aan pedicure, kapper etc etc. Is wel typisch voor de dames hier.
Verder druk druk druk met project. Ik heb enorme behoefte aan een lang weekend vrij. Maar voorlopig is dat nog niet mogelijk. Heb net financiën van juni op orde maar eerste uitgaven july beginnen alweer, daar het kantoor geregeld moet worden. Daarnaast moet begroting gemaakt worden voor hele project, rapport afgemaakt, administartie op orde, contracten, visitekaartjes, etc etc etc etc etc etc etc etc.
Denk dat het zo wle weer ene mooi formaat tekst is geworden.
Oja adress is:
Street Akademika Petrova
House 44
744001 Ashgabat, Turkmenistan
Dirkjan

• 03 Juli 2007 - 08:00

Hermine:

Nogmaals zal ik proberen jou een berichtje te sturen, eerste keer niet gelukt.
    Maar ik wilde zeggen dat je het volgens mij wel naar je zin hebt en dat je geniet van "jouw kasteeltje", lijkt me inderdaad fantastisch.
    Veel succes verder, ik blijf je wel volgen!!
    Groetjes

• 03 Juli 2007 - 08:36

Linda:

Heb je al foto's van je kasteeltje?? Ben benieuwd!!

• 03 Juli 2007 - 11:46

Dirkjan:

ja maar staat nu dat mijn admin. site van deze site forbidden is voor me..
    hopelijk niet geblokkeerd maar gewoon internet probleemtje

• 03 Juli 2007 - 12:44

Robin:

DJ Trauma!

Ik zal MTV Middle-East vast bellen voor MTV Cribs!!
    Ik zou alleen je tv op cartoon network houden, want ik zag op het nieuws laatst iet over rakettesten bij Turkmenistan.
    En ik wil wel wat foto's zien van je bachelormansion, ouwe dyslect!
    Vrede,

PS Naast fotos van the villa....ja, uiteraard. Ook die dames!

PPS Falco syndroom?....

• 05 Juli 2007 - 16:26

Inkie:

Tussenwoonkamer? Wouwie. En wat een prachtige gekleurde autobanden in je tuin.
    Ik ben jaloers....
    Oh, je behang vind ik ook geweldig! Dat maakt het echt een kasteel.

• 08 Juli 2007 - 13:39

Opa En Oma Douma:

Hallo Dirkjan
    Wij zijn terug van vakantie,her weer was niet zo mooi maar de omgeving was prachtig.
    We hebben veel gefietst al ging dat wel moeilijk omdat de weg op gebroken was en we steeds om moesten fietsen.
    Opa heeft het nu in de rug Hij loopt moeilijk verder gaat het wel goed.
    Gisteren hebben we een nieuwe tv gekocht de andere is er mee gestopt
    We hebben nu een platte tv
    Alles goed met jou ?
    Groetjes Opa en Oma Douma