papaya - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu papaya - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

papaya

Door: Dirkjan Douma

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

25 Maart 2005 | Bangladesh, Dhaka

Hoi allemaal

Er is alweer een heleboel gebeurd hier in Bangladesh. De week was dan ook zo voorbij. Ik ben woensdag terug gekomen van 5 dagen Tangail. Alwaar we begonnen zijn het met plaatsen van de schermen. Dat loopt naar behoren, goed. Er was natuurlijk (naar mijn idee 2 dagen vertraging maar volgens hun loopt alles volgens plan) Ook is er helaas 1 gewonde te betreuren, hij hakte met de bijl in zijn been. Dat is hier wat erger dan in Nederland want geen werk = geen inkomen. Maar we proberen alternatieve taken voor hem te verzinnen. Het is een schitterende constructie die ze maken van bomen en bamboe. De arbo is gelukkig nog niet langs geweest .
De locals zijn nog steeds gek op me dus ik ben nog steeds een attractie, al ben ik aan het verkleuren richting een zwarte. Ik eet nu ook al mee met de locals; rijst en ‘dal’ (hete brei). Ook leer ik nu al wat woordjes. De uitspraak laat nog te wensen over. DE kinderen nemen mijn stopwoord ‘oke’ over en roepen de hele dag bye en doen mijn uitspraak van het ‘bangla’ na. Hilarisch allemaal.
De foto’s die ik geprint had waren een heel groot succes voor hun. Voor mij minder wnat ik moet nu telkens foto’s maken, zelfs van bijna net geboren baby’s. Het eerste wat ze nu vragen is picture. Dus vandaag weer wat foto’s in ‘ Microsoft Word’ geplakt. Zondag maar uitprinten. Morgen is alles dicht, ze vieren onafhankelijkheid dag maar naast de militaire parade gebeurd er verder niks.
Woensdagavond dus hier aangekomen met de bus. Ze rijden dus inderdaad erg gevaarlijk, zijn heel krap en bij het uitstappen moet je uit een rijdende bus springen met bagage. Instappen idem. Maar het ging goed. Behalve dan dat op de heen weg. Ik ergens anders uitstapte dan waar anando stond en ik dus met de riksja naar porabari ging en anando de hele ochtend op me wachtte op de busstation (lees langs een smerige weg waar ook vaak bussen stoppen). Op de terugweg kwam ik aan op een busstation ((dus niet zo een als in nederland maar hier stoppen gewoon wat vaker bussen en krijgt dan die naam) De hele weg had het al gegoten en toen ik uitstapte regende het nog en er was geen taxi die me naar gulshan wilde brengen. Waarom geen idee. Dus met de riksja door de regen. Ik ben er wel verkouden van geworden of het was de airco die ik te koud had gezet (23 graden). De riksja rijder wil de absurd veel geld dus heb hem lokaal tarief betaald wat neer komt op 40 eurocent. Hij was niet blij. Ze moeten niet beginnen met me uitbuiten dan geef ik niks meer heb ik al geleerd.
Het is nu een paar dagen lekker weer. Regen en wind dus aangename temp. Het schijnt echter het voorfront te zijn van de enorme hitte die volgt. Dit weer brengt dus ook van die nor-westers met zich mee waardoor er wat mensen zijn omgekomen in het gebied waar ik donderdag een excursie naar toe had. Heel wat mensen weer dakloos geworden zijn.
Voor deze excursie moest ik super vroeg op. Tot mijn spijt want ik wilde net uitrusten van de drukke week. Maar ja een excursie laat Douma niet schieten. Dus met de bus 5 uur gereden incl. een krakkemikke veerboot/ferry over de ganges/brahmaputra. Was super avontuurlijk, Ondanks het negatieve advies wilde ik natuurlijk wel uit de bus op het dek om wat te zien. Er gebeurde natuurlijk niks. Alleen de bedelaars waren vervelend. In de bus was het nog erger daar hadden drie zich rondom de bus verzameld en klopten voortdurend op de ruiten. Arme jos en kees die in de bus waren gebleven (zijn wat voorzichtiger dan ik ben). De excursie ging naar een river research institute alwaar we een rondleiding kregen en een filmpje moesten zien wat erg lastig was want de stroom viel telkens uit en dan moest de computer weer opgestart worden. Na de lunch (rijst, kip, fish, dal natuurlijk etc. waarbij iedereen behalve wij drie blanken met de handen aten en boeren lieten en slurpten. Wat niet zo’n aangenaam gezicht was. Ik at er natuurlijk niet minder om. Het smaakte uitstekend behlave dat er wat veel peppers inzaten wat weer voor maagkrampen zorgt maar die heb je hier permanent.
Terug naar Dhaka waar we uiteindelijk om 9 uur ’s avonds aankwamen en Jos en kees als een speer naar de dutchclub gingen voor de black sensation party. In hun nieuwe pak natuurlijk. Ik ben eerst maar weer eens rijst gaan eten en me opknappen en heb me toen tussen de nederlanders en de bengaalse dames gemengd.
Vanochtend werd ik alweer vroeg wakker gebeld door Albert en moest ik snel mijn bed uit aankleden en bij hem op visite voor wat essentiele financiele informartie. Uitrusten komt er dus niet van
De hele middag ter compensatie in het zwembad gelegen. Maandag verhuis ik weer naar het veel goedkopere tangail. Zondag naar Buet en naar de Bongo market om wat goedkope h&M kleding te kopen. Morgen mijn verslag bijwerken etc.
Kortom druk druk druk. Oja het papaya en mango seizoen begint dus heb al heerlijk ana de papaya gezeten. Jammie, en het is goed tegen de diarree alleen krijg je het omgekeerde effect bij te veell eten waar ik weer ene handje van heb.
Gr. Dirkjan

Ps. heleen, Erik ontzettend gefeliciteerd met jullie verjaardag. Jammer dat ik niet op jullie feestje kan komen.
Ik heb het gsiteren hier voor jullie gevierd.

  • 25 Maart 2005 - 14:28

    Yvo:

    Hey DJ!! MMM mango's zijn zoooooooo lekker!! Ik heb er destijds ook 10000000 gegeten. Stuur er maar een paar op naar hier. Heel erg tof om je verhalen te lezen en veel sterkte met je westerse wonder projecten daar! Hoe lang duurt t project nog??
    Ciao, Yvo

  • 27 Maart 2005 - 05:03

    Dirkjan:

    Het project loopt tot na het hoogwater in augustus. en dan nog de uitwerking.
    Ik ben betrokken bij de veldproef tot begin juni en misschien ga ik nog effe er een blik op werpen eind july.
    Het is inderdaad een wonderbaarlijk project al heb ik nog wat twijfels of het gaat werken. Ik verwacht dat het dorp wegspoelt i.p.v. gered wordt. Dus vandaar de misschien om in augustus te gaan kijken! :)
    Ze smaken inderdaad super!
    oja ik kan me niet voorstellen dat jij 10 graden warm vind. Ik bibber al bij een airco van 23 graden.
    Groetjes Dirkjan

  • 30 Maart 2005 - 07:41

    Maarten:

    Heej Dirk,
    Jeetje klinkt supergoed daar zeg! Leuk dat je je een beetje weet te mengen met die cultuur daar
    Lijkt me trouwens wel een leuk project zeg. Maar goed dat ze geen arbo kennen daar, anders zat er misschien nu al 1 bamboepaaltje in de grond.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkjan

Welkom op mijn weblog over mijn dol dwaze avonturen in de woestijn genaamd Turkmenistan, waar het genieten is van de authentieke cultuur met een giga ontwikkeling in mega tempo in deze gouden eeuw voor de Turkmenen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 77271

Voorgaande reizen:

01 Maart 2007 - 31 Juli 2009

Turkmenistan

Landen bezocht: