9 million in Beijing but one bicycle in Ashgabat - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu 9 million in Beijing but one bicycle in Ashgabat - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

9 million in Beijing but one bicycle in Ashgabat

Door: Dirkjan

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

12 Maart 2008 | Turkmenistan, Asjchabad


Beste allen,
Alweer een berichtje van mij, Niet dat ik niks te doen heb, nee werk genoeg. Maar met de storm in Nederland is het toch wel fijn dat het hier ’echt’ voorjaar is; de krokussen in mijn tuin bloeien, de tulpen komen al boven en de zon schijnt. Overdag is het zo weer 28 graden en drukkend warm. Maar ik geniet er van zeker nu ik op de Talkuchka bazaar een schitterende prachtige geweldige paarse fiets heb gekocht. Ingegeven door de gestegen olie prijs van 400 manat naar 3000 manat (nu dus maar liefst officieel 50 cent usd per liter, en 15 usd cent met commercial rate).
Een ware Ferrari onder de fietsen geworden. Deze Ferrari is echter van Russische makelarij en incl gratis ongemakken. De ketting vliegt er af als ik te veel kracht zet op de pedalen. Dat gebeurt toch bij de toch al gevaarlijke kruisingen. Een ketting kast zit er niet op, even als een lamp dus er is werkelijk op gewicht bespaard. Helaas zijn ze er niet in geslaagd er een licht fietsje van te maken, eentje die soepeltjes en met een efficiënte kracht overbrenging voort te stuwen is. Dus ploeter ik elke ochtend en avond met de fiets door het Ashgabat stadsverkeer. Ik had me vergist in de gevaren. Niet de autos maar de voetgangers zijn een probleem. Deze kamikaze overstekers denken; ah geen auto ik steek over, en dan zijn ze beledigd als ik hoog in de remmen vlieg. Ik had ze het liefst terug naar de verkeersles gestuurd maar helaas dat koop je hier af. Ik weet niet of Het Boek hier melding van maakt. Eens na lezen in mijn Nederlandse vertaling.
De politie heeft tot nu toe geen bezwaren gemaakt tegen mijn verkeersdeelname. Ze moeten nog van de schrik bekomen.
Een groter gevaar heb ik mij officieel laten inlichten is de film van Wilders. Nu ben ik niet bang aan gelegd en wordt ik goed beschermd door de overheid al hier, ik moet mij toch niet al te opvallend gaan gedragen werd mij mede gedeeld. TOCH laat ik dat duidelijk maken , ik laat niet de fiets staan voor een nog uit te brengen film.

Dus na deze adrenaline fiets kik, bekom ik tegenwoordig heerlijk in de hangmat in de tuin. Ik ben ontzettend huiselijk aan het worden. Ik ben lavendel, zonnebloemen en tomaten aan het zaaien. Heb een potje narcissen op tafel staan en nu zelfs een waar geel tafelkleedje voor de Pasen. Ik weet niet of het huiselijk uit mezelf komt of door de barrières om op ontdekking te gaan… vanavond naar de ondergrondse bergsportclub om toekomstige avonturen te bespreken… verder nog plannen om de oude zijderoute plaats Merv te bezoeken… dus ….
En anders hou ik het op mijn recent bemachtigde Hollandse Potgrond (eerlijk waar dat wordt hier geïmporteerd uit NL (of eigenlijk vinden ze dat per ongeluk in de tomatenkassen, die de grond kregen als geschenk van een NL project en verkopen dat op aanvraag op de markt) Niet in Liters maar in KG en de grond was behoorlijk vochtig. Dus maar een beroep gedaan op Nl consulaat en nu dus mooie grond bemachtigd.
In het weekend actief geweest door het Healthpath te wandelen, betonnen weg die door de bergen krioelt met leuk uitzicht op Ashgabat. Mijn moeder noemt het helpad en dat is wellicht een aardige benaming voor dit betonnen trappen pad. Zonnetje scheen heerlijk dus een kleurtje aan het krijgen. Tja en daarna de hangmat.
Kortom ik hou het nog wel een jaartje vol hier en wellicht nog een half jaartje extra.
Met vrolijke groet,
Dirkjan



  • 13 Maart 2008 - 01:30

    Yvo:

    Dan heb ik het met mijn Chinese 'Wu Yang' fiets toch beter voor mekaar, haha. Alhoewel, toen ik hem kocht viel hij na 20 meter ook al uit elkaar. Maar gaat nu al een aantal maanden probleemloos mee. En banden laten plakken kost ook maar 20 cent.
    Geniet van mooie tripjes met de ondergrondse (??) bergsportclub! Kan je daar ook een beetje klimmen?
    Ciao Yvo

  • 14 Maart 2008 - 18:51

    Ria:

    hoi dirk jan

    leuk om je fietsverhaal te lezen ...wat ben ik blij met mn oerdegelijke hollandse fiets , maar leuk om te lezen hoe het met je gaat .
    ik hoorde van oma dat je in nederland bent geweest , nou voor het weer kun je beter nu daar zitten hoor ,
    verleden week zijn we bij paul geweest , en nu zit bart met je moeder aan de telefoon , we hoorden van oma dat ze met haar been zit , waardeloos hoor voor haar.
    iedereen heeft het zo druk he , dat je soms elkaar wel weken niet spreekt, wij hebben ook aandige drukke tijden achter de rug,verjaardagen , feestjes , mn moeder heeft nog in het ziekenhuis gelegen , dus ....de dagen vliegen
    groetjes van ons allemaal
    van ria

  • 14 Maart 2008 - 18:57

    Oompje:

    Ha die, fijn dat je de hangmat al vaker kan gebruiken dan in een heel jaar in Nederland. Hier komt het kwik al maanden niet boven de 10 maar ook niet onder de 0 graden. Op een stormpje na is het weer eigenlijk wel heel saai te noemen. Gelukkig hebben we zo'n 2x per week een droge dag dus kan ik het trainen op de skeelers nog aardig volhouden. Je vader is ook in training en aardig afgevallen. Zeker bang om van de berg te vallen, ha ha! Jij hebt tenminste uitzicht op bergen; je moet dan misschien wel wat ondergronds gaan, maar avontuur hier is toch moeilijker als je in de verste verte geen bergen ziet. Waar hebben we het oer en wat zijn dat ook al weer voor gevaartes?? Je vader wil niet al te hoog want is bang voor sneeuw en ijs. Dus geen Jungfrau maar dit keer. Bewaren we wel voor olgend jaar met jou, oke? Ik kijk nu voor Val Medel, of bij de Wetterhorn of misschien langs de zwitsers/italiaanse grens. Schijnen ook mooie routes te lopen. Ik ga nog wel een keer of naar de DAV in Munster of dagje bij Bever boekjes/kaarten bekijken. Ben trouwens een weekje vrij eind mei schiet me net te binnen. Kan je misschien wel even bezoeken. Kijken of je wat meer te vertellen hebt dan die hele Doortje huppeldepup. Ze was trouwens deze week op de radio en net terug van het eindpunt Bhutan. Die reist ook wat af maar vertellen is ook een kunst hoor. Affijn, hier gaat leven gewoon verder. Heb een carport gebouwd en ben nu bezig met de hal te schilderen. Werk trouwens weer volledig en voel me erg goed; gelukkig maar. Hé, hou je haaks daar en hou ze te vriend want je weet maar nooit hoe het afloopt met dat hele gedoe oer een film. Die vent heeft zijn doel al bereikt. er is nog nooit zoveel gepraat over een film, terwijl niemand nog maar iets gezien heeft! Groetjes en succes met je fiets en tuin en hangmat, oom Paul.

  • 23 Maart 2008 - 15:13

    Oma Douma:

    lieve dirkjan
    bedankt voor het sms-je opa heeft een fijne verjaardag gehad
    groetjes opa en oma

    hoi dirk
    oma heeft dit zelf getypt nog even en ze koopt een pc
    groetjes grietje

  • 25 Maart 2008 - 04:44

    Marije:

    Ik denk dat het suïcidale voetgangers-gen via de zijderoute naar Beijing is getransporteerd want ook hier werpen de voetgangers zich met regelmaat en vol ware doodsverachting voor mijn rijwiel. Ik heb nog steeds de voetgangster op mijn netvlies staan die al gillend van het fietspad af rende toen ze mij plotseling ontwaarde. 1 onderwezen, 14.999.999 mensen te gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkjan

Welkom op mijn weblog over mijn dol dwaze avonturen in de woestijn genaamd Turkmenistan, waar het genieten is van de authentieke cultuur met een giga ontwikkeling in mega tempo in deze gouden eeuw voor de Turkmenen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 77258

Voorgaande reizen:

01 Maart 2007 - 31 Juli 2009

Turkmenistan

Landen bezocht: