Belangrijke feitjes over Bangladesh - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu Belangrijke feitjes over Bangladesh - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

Belangrijke feitjes over Bangladesh

Door: Dirkjan Douma

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

08 Februari 2005 | Bangladesh, Dhaka

Bangladesh, een land nog geen vier keer groter dan Nederland en telt meer dan 143 miljoen inwoners (Nederland: 16 miljoen). Vanwege de geografische ligging in een deltagebied heeft de bevolking regelmatig te kampen met natuurrampen zoals overstromingen, cyclonen, maar ook met droogte.

Oppervlakte: 144.000 km2 (3,5 x Nederland)
Aantal inwoners: 134 miljoen (2002)
Bevolkingsgroei: 1,6 %
Hoofdstad: Dhaka
Taal: Bengaals en Engels
Religie: islam 83%, hindoeïsme 16%, christendom e.a. 1%
Levensverwachting: 60,9 jaar
Belangrijkste exportproducten: kleding, jute, juteproducten, lederwaren, vis
Staatsbestel: parlementaire democratie
Onafhankelijk sinds: 1971
Staatshoofd: president Iajuddin Ahmed
Regeringsleider: premier Begum Khaleda Zia

In die hoofdstad van 15 miljoen zal ik verblijven in het Civic Questhouse maar 3 dagen in de week ben ik het veld in in de buurt van Tanqail bodemschermen in de rivier te plaatsen

• 23 Februari 2005 - 12:31

Rob:

Veel plezier in Bangladesh. Mocht je even niks te doen hebben daar kan je ook mijn waarbenjij.nu site vol posten met berichtjes ;-)

• 02 Maart 2005 - 14:55

Oom Paul:

Veel plezier; kijk goed uit je doppen en kijk uit voor "wasssend" water, als je begrijpt wat ik bedoel.Wat meer leuke foto's graag!!!!