weer een nieuw verhaaltje - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu weer een nieuw verhaaltje - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

weer een nieuw verhaaltje

Door: D. Douma

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

11 Juni 2007 | Turkmenistan, Asjchabad

Als het een beetje vaak wordt, gewoon niet lezen hoor!
Ik kan namelijk elke dag wel een verhaaltje schrijven. Ik zal proberen het beknopt te houden.

Op kantoor ben ik omringd door jonge dames die allemaal heel behulpzaam zijn en zelfs bijna nog erger dan mijn moeder op me letten. Blijkbaar is ecologie hier een vrouwenwereld en de mensen zijn zo gastvrij en vriendelijk.
Een van de dames, Enesh, is met mij naar de bazaar Ruski geweest om een nieuw horloge te kopen nadat mijn trouwe casio was overleden in het zwembad van het Nissa hotel. Jullie weten allemaal hoe slecht ik in winkelen ben en dan in het bijzonder in het maken van de keuze, dus ik had echt met Enesh te doen.
Ik wilde natuurlijk als een echte Hollander de goedkoopste rolex op de markt. Ze stond erop dat ik een goede kwaliteitshorloge kocht maar daaruit kon ik niet kiezen, te macho, te potsierlijk blablabla, etc etc. Uiteindelijk voor 4 dollar een horloge weten te bemachtigen, special price gekregen dankzij de charmes van Enesh en beheersing russische taal . Volgens Enesh is het van slechte kwaliteit maar hij doet het al 2 dagen. Dus ik vind het prachtig. Helaas heet het geen rolex maar het had een rolex kunnen wezen. Daarna genoten van het eten in zo’n stalletje.. vond het wel lekker en niet ziek geworden dat is het belangrijkste.
Een van de andere dames, Jamal, de ergste moeder figuur onder alle dames, maar ontzettend behulpzaam, vriendelijk en lief, probeert van alles te organiseren voor me en zodoende ging ik met 7 dames en Dovlet naar de bioscoop, niet slecht vind ik zelf! 1 van de dames was ook nog eens de dochter van de Minister, heel schattig gekleed in het roze.
Korte zijsprong: de dames dragen hier of prachtige traditionele jurken met vanuit historie prachtige motieven, daar men als nomaden geen sieraden meekon nemen besteedde men die aandacht aan de prachtige tapijten en schitterende jurken. Of ze dragen westers uitziende kleding; rokken/jurken en strakke truitjes/blousen met diep decolleté! Voor de heren is er geen traditioneel gewaad, maar loopt iedereen in lange nette broek en blouse met korte of lange mouwen. T-shirts zie je eigenlijk niet in het straatbeeld. Had gisteren geel t-shirt aan en viel dus behoorlijk op als buitenlander en had dan ook meteen problemen met taxi chauffeur die 10 keer zoveel wilde hebben en 4 keer zoveel heeft gekregen. Trouwens de eerste keer want 99% van de mensen is super vriendelijke n willen juist alles van je weten (tenminste dat denk ik te begrijpen uit hun turkmens of russisch) en zelfs kreeg ik geld terug van een taxi chauffeur die vond dat ik hem te veel gaf!! Vergeleken met hier zij wij wel een beetje hufters (verhuftering van de samenleving noemen ze dat in de politiek)
Terug naar de bios. De Bioscoop was een prachtig marmeren paleis met een balzaal als entree, met in dat gebouw; 1 zaaltje als bioscoopzaal. We mochten zelf de film uitkiezen, uit een boel losse blaadjes, allemaal Russische titels. Gelukkig vonden de dames een echte Amerikaanse vrouwenfilm, waar ik altijd dol op ben , en hoefde ik alleen het engels te volgen en zij de ondertiteling. Het was gewoon een dvd via beamer op grootscherm. Maar zeker gezellig, mededankzij de jonge dame naast mij die de gehele film probeerde te converseren met mij. Daar zij alleen enkele woordjes engels kan (maar heel graag wil leren) ging dat via Dovlet. Dus zij vroeg aan Dovlet hoe zeg ik dit en dit in het engels. Dovlet vertelde haar dan het engels, (ik kon dat natuurlijk allang horen), vervolgens herhaalde zij als papaai dat en kon ik antwoorden, waarbij ze Dovlet vroeg wat ik nu eigenlijk zij. Erg komisch. Het meisje was 21 en had dus hier in Turkmenistan eigenlijk al een jaar getrouwd moeten zijn.
Daarna met zijn allen nog even langs de fonteinen en de monumenten van de ouders van Turkmenbashi gelopen.
Zaterdag met de diplomatenkar van het Nederlands consulaat buiten de stad geweest door de westelijke poort (mooie marmeren poort met gouden standbeeld Turkmenbashi). Vind ik al niet meer zo bijzonder. Dankzij het diplomaten nummerbord kunnen we die poort zonder problemen passeren, is namelijk tevens checkpoint! Geen idee of ik daar ook zelf langskom zonder consulaat. Heerlijk gegeten in een wit marmeren restaurant in de bergen; kebab en shashlik, Ik was daar met de minister al eerder geweest om te controleren op bosbranden.
Het diplomaten wereldje is wel bijzonder. We hebben de mooiste tuin namelijk van Turkmenistan, alle planten geïmporteerd per vliegtuig uit Nederland, de rozen, de bollen (doen het matig in dit klimaat) etc etc. we hebben een botanische tuin binnen de botanische tuin waar in het gelegen is. En zo zijn er veel bijzonderheden waar ik zeerverbaasd over ben. Wistje dat de fransen hun chansons aan het promoten zijn in Turkmenistan. Ze willen graag de franse cultuur overbrengen op deze mensen. Ik dacht dat die koloniale tijd al wel voorbij was. Van de duitsers krijgen ze duitse les voordat ze wat over agriculture leren en van de franse leren ze franse chansons. Of neem dan de nieuwe ambassade van Verenigde Arabische Emiraten. Dit prachtige gebouw in wording is 4 verdieping hoog maar er werken bij deze ambassade maar 2 mensen!!! Een wonderlijke wereld leven we in!

  • 11 Juni 2007 - 08:43

    Rob:

    met 7 dames op stap! Schiet al aardig op met je harem ;-)

  • 11 Juni 2007 - 11:14

    Dirkjan:

    Officieel alleen 1 is toegestaan. dus dat gaat niet lukken.


  • 12 Juni 2007 - 04:32

    Dirkjan:

    Ze bestaan inderdaad wel maar heb niemand er mee zien lopen. Maar zijn hoofd mag alleen op dingen staan van goede kwaliteit, dus mijn horloge valt al af want hij begint nu al te haperen. Wodka flessen/ thee blikken overal staat hij trouwens op.
    Vandaag was het hele blok rond mijn hotel afgesloten omdat de nieuwe turkmenbashi de universiteit bezocht. Heel gedoe. zijn propaganda tv kanaal is erg leuk om naar te kijken.
    Het is een bijzonder land. Naast zijn portret hangt er ook overal zijn boek. Eigenlijk zijn het twee boeken; deel 1 zet de historie uiteen in een dikke pil met roze kaft. (ik heb overigens de nederlandse vertaling) met hoe geweldig hij en het volk van turkmenistan is. deel 2 beschrijft hoe een echte turkmeen zich zou moeten gedragen, soort van normen en waarden. Enige verschil Hem nemen ze wel serieus en Balkie niet.

    Ach maar slecht hebben de mensen het niet hoor. Lastig alleen dat je elk moment papieren moet kunnen laten zien, check posten om buiten de stad te gaan, afgeraden na 11 uur op straat te zijn als buitenlandern, niet vanwege criminaliteit uiteraard, etc etc.


    Gr. Dirkjan

    Ps. voor Renske hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Moet toch even aan mijn nichtje denken, jullie als trouwe lezers van de weblog!

  • 12 Juni 2007 - 06:22

    Dirkjan:

    Het wordt me aangeraden hier niet op zulke websites te komen, dus AUB gaarne niet zulke links op de weblog. Wil niet dat het geblokkeerd gaat worden. misschien is het alleen maar schijn staatscontrole maar ben liever voorzichtig hier.

    Dus hierbij een serieuze ode... begin namelijk al behoorlijk te integreren, taaltoest verdonk gaat me nog lang niet lukken.

    De mensen kiezen hier echt zelf voor zulke horloges maar het is zeker niet bij wet geregeld.
    Mensen hebben het behoorlijk goed. de publieke voorzieningen zijn uitstekend.
    Bussen rijden naar alle uithoeken (zelfs de bergen) en regelmatig. Zelfs trolley bussen hier. Brede wegen, schoon op straat, prachtige ruime parken, mega theaters, goede ziekenhuizen, goede ambulances, geen criminaliteit (overal politie)Geen armoede, goed salaris, 40 urige werk week, 22 vakantiedagen.

    gr. Dirkjan

  • 12 Juni 2007 - 07:52

    Marije:

    Aha, dat verklaart het één en ander. Dat van die wodka las ik ook ja.
    Wat een land...

    (En sorry, ik kan mijn bovenstaande bericht niet editten)

  • 15 Juni 2007 - 08:27

    Ria :

    leuk dirk om weer ff te lezen hoe het met je is , hahaha moet wel lachen om al die vrouwen , wie weet hebben we zelfs van dirkie nog eens een bruiloft , je weet maar nooit
    leuk dat je ff aan renske dacht , ze is verwend niet normaal meer ,
    mathijs is trouwens wel stikjaloers op je hoor , o ja , de kids zijn gelukkig allemaal over , bij mathijs stromen er aardig wat af , maar gelukkig zit hij er niet bij , dus we kunnen weer rustig slapen ,
    o ja , opa heeft geregeld dat ik ruim 2 weken naar zeeland kan , gaaf he , heerlijk joh , heb er zin in , bart gaat 1 week mee , hahah dan moet hij weer werken hahaha kan ik het weer opmaken

    he als je drop , chocola ofzo , weet ikveel wat ze daar niet hebben , wilt hebben , dan moet je het maar zeggen hoor , dan maken we wel een flink ongezond pakketjes voor je , maar die kebab kinkt nog goed
    fijn joh dat je het zo naar je zin hebt
    je pa, stefan en bart hebben paul verhuisd , dus daar moet ik ook ff snel gaan kijken ,
    nou joh hou je haaks , en we vergeten je niet hoor , en we lezen met plezier wat je allemaal mee maakt

    liefs ria

  • 16 Juni 2007 - 23:06

    Ome Paul:

    Ha die Dirk, Zo te lezen vermaak je je wel. Dankzij jou weten we weer waar de belastingcenten heen gaan; naar de bollen, die prachtige bollen. Moet je die dames wel dit liedje aanleren hoor want onze chansons zijn toch veel mooier dan die stomme franse, vind je ook niet?
    Maar volgens mij heb je tijd over want je schrijft zoveel! Kan je ook nog een leuk fotootje van die jonge dames maken, dan krijgen we een beetje een indruk hoe dat leven van jou eruit ziet. Indruk van zwembad, winkelen, leuke dames, onderonsje met minister, diplomaten e.d.
    Maar....., wat doe je nou eigenlijk? Voor bosbranden ben je daar toch niet? Hoe zit het met het waterbeheer? Misschien idee om onze prins daarheen te krijgen, kan je ook een leuke ontmoeting mee hebben! staat goed op je cv za'k maar zeggen. Morgen moet ik nog een nachtje, dus dan heb ik wel weer tijd om op je site te kijken. Groetjes, hou je taai en vrij veilig.
    Doeiiiii, Paul.

  • 18 Juni 2007 - 05:02

    Dirkjan:

    ha oompje.
    Geen tijd over hoor. heb zaterdag halve dag gewerkt en zelfs zondag de hele dag. Dus ik kom wel aan mijn 40 uur, geen enkel probleem. Er is ontzettend veel te doen, juist want rapport moet af en dan al die administratieve rompslomp, gezeur, kantoor regelen, budget maken etc etc.
    Ik heb eigenlijk nog geen mensen op de foto, maar een bezoekje disco blijft wel op je netvlies staan kan ik je verzekeren. WOW.
    Mijn internet is mijn enige contact met de buitenwereld en er valt zoveel te vertellen... dus ik blijf nog wel wat produceren, al is het alleen voor mezelf om alles weg te zetten in mijn geheugen.
    Dus ik schrijf morgen weer een nieuw verhaaltje.
    Ps. aan je idee wordt gewerkt (en dat is serieus).
    Groetjes
    Dirkjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkjan

Welkom op mijn weblog over mijn dol dwaze avonturen in de woestijn genaamd Turkmenistan, waar het genieten is van de authentieke cultuur met een giga ontwikkeling in mega tempo in deze gouden eeuw voor de Turkmenen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 77308

Voorgaande reizen:

01 Maart 2007 - 31 Juli 2009

Turkmenistan

Landen bezocht: