Het wordt weer een echt dirkjan-Douma-avontuur. - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu Het wordt weer een echt dirkjan-Douma-avontuur. - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

Het wordt weer een echt dirkjan-Douma-avontuur.

Door: D. Douma

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

18 Mei 2007 | Turkmenistan, Asjchabad

Hoi allemaal,


Pfff de workshop zit er op. Was zwaar, zeker omdat ik en ict assistant was en de workshop treasurer ( moest alle financiële dingen doen, dus tickets betalen, zakgeld visa met alle bonnnetjes anders EU boos). Om het gemakkelijk te maken, sprak de helft geen woord engels en mijn Russisch is helemaal niks. Tijdens de workshop hadden we gelukkig twee interpreters/vertalers dus zat ik met zo’n ding op de kop en zo’n kastje. Alle discussies te volgen. Het was zeker geen eenrichtings verkeer. Natuurlijk zat ik in mijn nette plunje, Jasje en das had ik mooi weggelaten, die waren sowieso gekreukt en geen tijd om te laten strijken.

We hadden de lunch buiten de deur.(Hotel heeft alleen italian food) dus kreeg we Russische gerechten. Die ik zeker nog vaak te eten zal krijgen. Gisteravond een enorme diner met mega veel salades, etc ect. Super lekker. Uiteraard iedereen standaard wodka erbij die constant werd bijgevuld elke 3 minuten. Alle hoge heren incl. Irritante KGB uit Rusland natuurlijk een toespraak om te proosten op de vrouwen. Die hier eerlijk waar geen snor hebben zoals ik beweerde in Nederland maar eigenlijk behoorlijk knap zijn. Daarnaast mag je als man hier meerdere vrouwen hebben, denk zelfs dat het een soort status symbool is. Al ben ik als vrijgezel kansloos gezien mijn leeftijd als 25 jarig want dat is te oud. Jammer want zo’n harem leek me wel wat.
De workshop was inhoudelijk behoorlijk lastig. In ieder geval nog veel werk te doen. De russen speelde een irritant spelletje door te presenteren over of de ventilator het in hun laboratorium deed i.p.v. hun country situatie uit de doeken te doen. Erg frustrerend daar ze veel info en data hebben maar niks mag zonder de toestemming van de minister.
De minister van Turkmenistan speelde ook een leuk spelletje waardoor we nu behoorlijk in de moeilijkheden komen als we Turkmenistan niet als duty station kiezen. Sapics raden aan Baku maar willen dit niet publiekelijk doen bang om problemen met hun ministers te voorkomen dus Gijs moest de minister, die 2 keer zelfs langs kwam incl. pers. (verschillende radio en tv stations), persoonlijk vertellen. Deze wist het zo te brengen dat we visa krijgen om overal te gaan waar we willen/voor de lengte van project. Zondag gaat hij ons persoonlijk het land laten zien… Dus vaarwel Baku, ik neem aan dat ik dus is deze prachtige stad in de woestijn met zijn paleizen en gouden standbeelden de komende twee jaar doorbreng. Heel bijzonder, wel raar. Uiteraard moet Brussel nog akkoord gaan etc etc. Maar het zou enorm veel problemen opleveren dat niet te doen.
De zon is nu schitterend aan het zakken en straalt over de minaretten en de gouden koepels prachtig op de bergen, die grenzen aan Iran.
Ik ga zo in vergadering met het team over de workshop. Helaas geen tijd gehad te douchen zodat ik ff tijd had dit berichtje te schrijve, versturen wordt een ander verhaal natuurlijk, en moet alweer gaan.
Dirkjan
Sorry voor die wie een persoonlijk berichtje verwachten zoals mijn ouders wellicht, de email is lastiger dan de waarbenjij.nu site maar denk natuurlijk wel aan jullie.

  • 18 Mei 2007 - 15:33

    Ria:

    hoi dirk jan

    diepe bewondering voor je joh , we leven met je mee hoor , en blijven je volgen ,
    schrijf snel een langer stukje , maar dit is om even te laten weten dat we je niet vergeten hoor
    succes met alles wat je daar te doen staat
    liefs ria , en natuurlijk bart en de kids

  • 20 Mei 2007 - 08:51

    Eelke:

    hoi zoon we jammer dat je daar moet blijven want het wordt voor ons nu lastiger daar te komen . doe rustig
    liefs ons

  • 20 Mei 2007 - 12:53

    Inkie:

    Asghabat dus... niet bepaald dicht bij de Kaspische zee. Maar het gaat vast allemaal wel lukken. Hopelijk wordt je internet-verbinding wel beter. Blij te horen dat de vrouwen daar toch geen snor hebben :)
    Ik werk in ieder geval nog tot 1 juli in Amsterdam, daarna is een verassing...
    tot ooit, liefs, inkie

  • 20 Mei 2007 - 17:59

    Mam Pap En Luus:

    Hey dirk,
    Hier alles goed!De meiden zijn net weer weg was een heftig weekend maar super gezellig! Hebben weer lekker gerouchd? met de tractor. Stefan had een skelter meegenomen met karretje voor de meiden. Echt geweldig, zelfs voor ons!
    Wat een spannend verhaal zeg, voor ons wel wennen maar zijn benieuwd wat er verder nog gaat gebeuren..
    Werkse en liefs ons geniet je ook nog wel?!! en denk je aan je rust(mams)!
    groetjes ons

  • 23 Mei 2007 - 20:17

    Astrid:

    Hey kanjer!

    Wat een verhaal zeg! Ik heb gister nog zitten wachten op je terugkomst, maar je blijft toch echt weg....het zijn al die mooie vrouwen hè....;-)
    Kan me voorstellen dat je moet wennen aan het idee dat je de komende tijd toch weer ergens anders gaat verblijven. Ik wens je in ieder geval het allerbeste toe! Heel veel succes daar en blijf ook zeker genieten van alles. Rustig aan hè!
    Tot mails....

    Liefs Astrid

  • 24 Mei 2007 - 08:26

    Dirkjan:

    Lijkt bangladesh wel, face nu al allerlei visum gedoe..
    Moet mogelijk eerst naar huis anders mag ik niet blijven.
    Tja het is wat! Maar de geheime diensten houden me in de gaten, visum verloopt vandaag, mogelijk verlengt met 10 dagen en vanaf 1 juni krijg ik 3 maanden visum maar alleen als ik eerst naar huis ga. heb het niet zelf bedacht. ben benieuwd of dat echt moet! Maar Nederlands consulaat is mijn vangnet in nood, en verschuil mij in het hotel, mag helaas niet in een appartement voordat ik het 3 maanden visum heb.
    Ik ga vanavond wat mensjes bellen en mijn enorme invloed aanwenden, en dan met de baas overleggen wnat die zit nu veilig in het vliegtuig naar huis. Mij alleen achterlatend. Vanavond weet ik dus weer meer. Ja ja het zijn spannende tijden.
    laters

  • 24 Mei 2007 - 13:48

    Oma Gaat Nu Verder:

    Hoi Dirkjan.Wat een verhaal zeg.Fantastisch.We zijn nu bij Ria en Bart,Het is geweldig mooi weer en Opa is even fietsen met Bart.Gisteren waren met de oudjes van de kerk op stap.De todht ging naar Vorden,maar halverwege kregen we koffie met gebak.Heel lekker,maar natuurlijk niet goed.Maar zelfs Opa liet het zich goed smaken.Toen door naar Vorden,waar een gids met ons mee ging om langs 9 kastelen te gaan.Met de bus,hoor.Doordat alle bomen al vol blad zitten,en de afstand erg groot was,konden we niet zoveel zien.Maar de stemming zat er goed in en de gids deed het erg leuk.Daarna weer verder ,om nog ergens een glaasje "sap"te drinken.Op de terugweg stopten we bij Haaksbergen om daar te gaan dineren,heerlijk was het Opa zou zeggen:voor mij hoeft het niet,maar hij at er lekker van.Vooral het toetje was zalig.Daar kan jij niet tegen aan.Vanmorgen ging ik weer quilten met de dames in de ker4k en Opa maakte voor het huis de straat schoon in de warme zon.Ook waren we druk met het gras bij Paul zijn huis.Het zweet liep met straaltjes naar boven,zo warm was het.Morgen komen Pa en Ma ook en gaan wij

  • 24 Mei 2007 - 13:54

    Nog Een Stukje Oma:

    Ja wij moeten het gras mooi maken.Paul heeft al heel wat opgeknapt aan zijn huis Nu Dirk,ik stop.Hoor wel of je thuis komt of niet.Balen.Doei.Oma.

  • 24 Mei 2007 - 19:27

    Paps:

    we zijn benieuwd of je hier heen komt of dat je daar kunt blijven laat je maar verrassen.opa Douma heeft een paar dagen in het ziekenhuis gelegen moest heel erg trillen en heeft waarschijnlijk een ontsteking een de luchtwegen is nu weer thuis en gaat goed .
    tot horens
    liefs ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkjan

Welkom op mijn weblog over mijn dol dwaze avonturen in de woestijn genaamd Turkmenistan, waar het genieten is van de authentieke cultuur met een giga ontwikkeling in mega tempo in deze gouden eeuw voor de Turkmenen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 77308

Voorgaande reizen:

01 Maart 2007 - 31 Juli 2009

Turkmenistan

Landen bezocht: