koud - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu koud - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

koud

Door: Dirkjan

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

14 Januari 2008 | Turkmenistan, Asjchabad

Ik wilde zo graag in een huis wonen met een tuin. Toen dit prachtige huisje met zijn roze muren, zijn mega druif en granaatappel boom zich aandeed was ik meteen verkocht vanwege, die mooie grote ramen uitkijkend op de tuin. Dat het niet in de meest luxe uitvoering was kon me niet schelen maar nu het kwik tot onder het vriespunt is gedaald: Het was hier -14 C. Ervaar je die grote enkel glas ramen met dat mooie uitzicht op de tuin toch anders. Als de thermometer 5 graden aangeeft in de keuken, er geen water uit de kraan komt en de wasmachine bevroren is, pfff dat blaas je wel wat stoomwolkjes de lucht in. Na een koude douche met de voetjes op de koude tegels en een run door het huis naar de slaapkamer waar het kwik nog net de 18 kon bereiken ben ik dan toch maar in actie gekomen. Het avontuur om met mijn dure donzen slaapzak en mijn muts op de kop op de bank te hangen kan ook weer niet te lang duren. Ik was ook nog eens ziek geworden van die drie weken Nederland/tsjechie/Duistland.
Nu na 5 emmers water extra in de stoommachine achter mijn huis, deze verwarmt mijn huis via grote pijpleidingen, hielp voor een dag. Maar sinds dien vul ik hem elke dag even bij. De radiatoren zijn ontlucht en een elektrisch kacheltje in de keuken geïnstalleerd. Vooral de ontdekking van de gaskraan op mijn sauna alias boiler apparaat hield aanzienlijk. Na het verhitten van de badkamer, verwarmt deze de keuken erbij.
Tot mijn grote schrik viel de stroom wel uit. Gelukkig bleek het niet van mijn elektrische onkunde af te hangen maar de hele straat zat even zonder. Nu lijkt alles weer in kannen en kruiken. Is het af en toe uit te houden in de keuken, stapelt de afwas en de was zich niet zo op. En Zit ik slechts met nog een dekentje op de bank. Ik ben dan ook bijna mijn griep te boven. Nog wat aan het kuchen maar de koorts is weg.

Het voordeel van het winterweer is het uitzicht op de prachtige bergen . De witte marmeren gebouwen vallen minder op met dat laagje kurkdroge sneeuw. Nadeel waar je in Nederland niet zo bij nadenkt, is dat na een bezoekje aan de markt blijkt dta je vingers bevroren zijn maar dat niet alleen ook de witte kool, mandarijnen en wortels bevroren zijn. Gelukkig had ik een kilo pepernoten, stroomwafels, drop, goudse kaas, hagelslag en pindakaas meegenomen en dan blijft het toch altijd feest. Gelukkig is het kwik nu gestegen tot -6. Maar volgens iedereen erg koud voor Ashgabat. Heb ik dan weer.

In mijn afwezigheid van 3 weken is wel weer van alles veranderd: aangekondigd is dat de prijs voor olie omhoog gaat richting de productie prijs (dus geen 1 dollar meer voor een tank vol) en nu wordt het illegale wisselen niet meer getolereerd maar is er een commerciële koers ingevoerd die op speciale omwissel punten gewisseld kan worden. Deze koers is helaas 1/vijfde lager dan de vorige maar nog altijd dik boven de officiële koers van 6000 (nu dus 19800 M). Ik heb het nog niet uitgetest ben benieuwd of alles geregistreerd wordt met paspoort etc. Mijn levensonderhoud is dus duurder geworden met 1/5, beetje jammer. Ook zijn er weer wat van de schaarse bomen gekapt om de wegen te verbreden als een soort van verkeersplan. Een paar lijnen op de weg zou veel meer helpen dan een bredere weg met meer gescheur, meer getoeter en meer gekriskras.
Nu maar weer aan de slag!
Groetjes Dirkjan

  • 14 Januari 2008 - 11:44

    Yvo:

    mooie avonturen man! heb je ook n beetje contact met de locals?
    groetjes yvo

  • 14 Januari 2008 - 15:42

    Inkie:

    Hier in Deventer is het gelukkig niet zo heel koud, hoewel ik onder een deken achter de computer zit/lig... maar ik zit dan ook boven terwijl de vloerenlegger beneden het al warm heef bij 17 graden:(
    Succes met warmkrijgen!

  • 22 Januari 2008 - 19:07

    Oom Paul:

    Ha die Dirk, brrr, dat is effe afzien daar. Hier zitten we in de plus 10! Da\'s andere koek. Jammer dat er geen water is bij jou inde buurt kon je mooi schaatsen!! Zullen we dan even jaloers zijn op jou! Ik lees dat je in ieder geval gezonde boodschappen heb gedaan. Heel goed jongen! Misschien dat warme kamelenmelk met anijs je nog wat extra warmte kan geven??
    Je zult merken dat alles ras duurder zal worden als ze de olieprijs loslaten. Dat heb ik toendertijd ook wel in Polen gemerkt. Vooral brood en de huren gingen daar toen drastisch omhoog.
    Hier weinig nieuws. Je vader en moeder zijn pas nog geweest. Was gezellig. Je vader heeft gelukkig zijn stem weer terug, maar je moeder is nog flink aan het kwakkelen hoor met haar been.
    Ik ben nu bezig met kachelpijpen voor de houtkachel installeren. Valt toch weer regen zo\'n klus. Maar ik ben ook anderhalf uur weggeweest op de skeelers. Flink trainen om mijn conditie weer op peil te krijgen. Bevalt me goed trouwens. was mooi weer vandaag (na 3 dagen regen!) en ben zo\'n 16 km weggeweest. Gaat de goeie kant uit.
    Je vader is ook in training. Ik wil wel weer richting Jungfrau dit jaar; hoop dat je mee kan. Zullen we ook nog een leuk topje doen? Ik moet eerst binnenkort het dak op; ben benieuwd of me dat lukt. Zal je vader om hulp vragen en het touw mee te nemen. Is misschien wel zo veilig. Als het goed is komen de kinderen dit weekend; hebben dan 2 weken vakantie. Als er nog koude periode komt wil ik die 2e week naar Tsjechië gaan om lekker te rodelen en sneeuwpret te hebben. Maar ook daar is de warme lucht doorgedrongen, dus we zien wel.
    Houd je goed, zorg beter voor jezelf en hoor of lees het wel weer hoe het je vergaat.
    Doei, oom Paul.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkjan

Welkom op mijn weblog over mijn dol dwaze avonturen in de woestijn genaamd Turkmenistan, waar het genieten is van de authentieke cultuur met een giga ontwikkeling in mega tempo in deze gouden eeuw voor de Turkmenen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 77253

Voorgaande reizen:

01 Maart 2007 - 31 Juli 2009

Turkmenistan

Landen bezocht: