zon schijnt - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu zon schijnt - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

zon schijnt

Door: D. Douma

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

30 Juli 2007 | Turkmenistan, Asjchabad

Tja de zon schijnt nog steeds. Heb weer een boeiende ingewikkelde werkweek gehad en kleine vorderingen gemaakt.

Ben afgelopen week wel veel opstap geweest. etentje met Jamal vanwege verjaardag, etentje met 1 andere nederlander die aan het baggeren is in Turkmenbashi, hij (wel)kan even ontsnappen naar Istanbul voor 3 dagen. Vervolgens Etentje met Jennet, heb een bezorgservice ontdekt!! en 2dagen later ook ontdekt dat jennet goed turkmeens ofzoiets kan koken maar daarnaast ook ontdekt dat ik toch echt mijn zusje nodig hebt voor het shoppen. beetje door Altyn Azyr (betekend gouden eeuw, deze eeuw is namelijk de gouden eeuw voor de turkmenen en dat laten ze graag weten ook) geslenterd.
Dus eigenlijk maar 1 dag zelf gekookt (maar was niet echt indrukwekkend want weet al niet meer wat).

Gisteren bijna een Dromedaris gekocht en een fiets, als zijnde voor transportation. Maar kan beter wachten tot de hitte ooit over is. Moest om 5.30 opstaan om naar een makrt te gaan buiten ashgabat, lekker vies, stoffig en om 10 uur al zo heet dat meer dan beetje staan zweten ondoenelijk was. Vond het prachtig over zo'n bazaar te slenteren, super groot en van alles te koop: van eeuwenoude zilveren juwelen, tapijten, wasmiddel, foto lijsten, kleding, autonderdelen, airco,s tot hele autos Bijv. mijn favoriet de nieuwe lada 4x4 voor maar 8,500 USD en over 1,5 jaar in te ruilen voor 7000 USD. Niet gek om me toch een beetje te kunnen verplaatsen buiten de stad. Maar de dromedarissen zijn mijn favoriet, wilden ook allemaal gewillig met me op de foto.
en de fiets zou al opzienbaring zijn hier. net als een man die een appeltaart bakt.
Gisteren heeft jennet me Borsh(ofzoiets oekrains) geprobeerd te leren maar weet niet of ik hetzelf kan herhalen. helaas ben ik ook beetje door de mand gevallen kwa huishouding. Dus moets vanalles op de markt van haar kopen. Mag niet de knoflook bij de appels bewaren, de uien bij de komkommer, watermeloen een week in de koelkast laten, evenals de chocolade taart waar ik niet van hou, en de appeltaart mag ik niet buiten de koelkast bewaren(jaja heb een derde taart moeten maken) . Best wel streng maar dat ik een hele ochtend aan het strijken ben geweest en de vloer had geschropt daar kreeg ik geen complimentje voor. Ze vinden me toch raar dat ik als man alleen in een groot huis woon en ook nog eens het hele huishouden zelf probeer te doen. Ben wel blij met hun tips want moet toegeven dat ik ze blijkbaar wel nodig heb.
Gisteravond dus maar weer uiteten geweest, ditmaal met het consulaat om onze vakantie naar Iran te bespreken. Veel gedoe want mogen geen benzine kopen daar, is op de bon zegmaar, soort van pinpas zodat iedereen maar 60 l per maand kan kopen. Die pas is natuurlijk weer niet beschikbaar voor ons buitenlanders dus zitten we weer in een hele procedure.
Afwachten maar ....

  • 30 Juli 2007 - 14:38

    Rob:

    Een dromedaris heeft geen benzine nodig dus wel een goed alternatief! Hebben ze wel parkeerplaatsen voor die beesten?

  • 31 Juli 2007 - 05:46

    Dirkjan:

    Lieve Rob,
    Je vergeet 1 ding benzine kost hier bijna minder dan niks. goed geirrigeerde parken genoeg om dat beest te parkeren, mijn huisbaas had geen bezwaar dat ik hem in de tuin zette als ik maar goed voor hem zorgde. Maar keek wel heel verbaasd.

  • 01 Augustus 2007 - 20:44

    Inkie:

    Zoveel uiteten gaan is toch niet vervelend? Hoewel het wel eens saai kan worden denk ik zo...
    Een dromedaris kost misschien toch wel wat meer tijd om te onderhouden dan een fiets of auto. Ik houd het hier maar mooi op mijn fiets, de trein, metro en tram.

  • 02 Augustus 2007 - 06:30

    Dirkjan:

    met dit weer prefereer ik de lada taxi, ronkronk, en savonds de benenwagen.(gisteren 46 en savonds 34 graden)Wellicht dat de fiets er nog komt in het najaar maar tot die tijd zal ook het vliegtuig waarschijnlijk toegevoegd worden aan het vervoersmiddelen lijstje.
    laters.
    Dirkjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkjan

Welkom op mijn weblog over mijn dol dwaze avonturen in de woestijn genaamd Turkmenistan, waar het genieten is van de authentieke cultuur met een giga ontwikkeling in mega tempo in deze gouden eeuw voor de Turkmenen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 77285

Voorgaande reizen:

01 Maart 2007 - 31 Juli 2009

Turkmenistan

Landen bezocht: