Taart - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu Taart - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

Taart

Door: D. Douma

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

23 Juli 2007 | Turkmenistan, Asjchabad

Speciaal voor vandaag mijn best gedaan dit weekend een taart te bakken zonder bemoeienis van moeders of Luus. NOU ik ben trots op mezelf want het is gelukt. Althans de 2de want de eerste kwam zwart uit de gasoven, net toen het huis zo lekker naar schoonmaakmiddel rook, nu alleen nog naar de rook.
Het was geen eenvoudige klus om kaneel en bloem te halen op de markt. Afwegen heb ik ook maar op de gok gedaan. Echt dus best bijzonder dat de mensen mijn 2de taart lekker vinden, delcious en zelfs perfect heb ik gehoord. Het hele ministerie en het hele instituut zit inmiddels van mij taart te smullen, al zijn het wel kleine stukjes geworden. Een beter verjaardag kun je toch niet wensen. Het verbaasd me hoeveel mensen je dan toch in zon korte tijd leert kennen. Het geeft mij de gelegenheid gezellig met iedereen te babbelen.

Dit weekend weer de wet overtreden door het Disney park te betreden als turkmeen i.p.v. buitenlander. Het bespaart heel veel gedoe en is veeeeeeeeel goedkoper. Mocht alleen niks zeggen wnat als een bewaker (er staat er overal wel een) mij zou horen praten dan kregen we wellicht gedonder. Gelukkig is er een universele taal in alle attracties en dat is het schreeuwen. De dames ook hier kunnen er wat van. Ik vond het erg gezellig. Daarnaast heb ik tevens de wet overtreden door iemand nat te spetteren met water dat voor irrigatie bestemd is. Mag dus absoluut niet, maar de politieagent ter plaatse was coulant. Ik probeer tevergeefs jong te blijven.
De volgende ochtend met Senem en Dovlet naar het ijspaleis geweest. Hier kon ik helaas niet als Turkmeen naar binnen daar ik mijn paspoort moest inleveren. Beetje jammer want nu moest ik buitenlander prijs betalen (10 dollars, locals 10 eurocent) en vooral al dat gedoe. Moest de entree in Manat betalen met bewijs dat ik deze officieel had omgewisseld. Dus ik naar DE bank; hier stonden ze allemaal heel raar te kijken om mijn verzoek en stuurde me naar de illegale markt. Gelukkig sprak de receptioniste engels en voor hier vanzelfsprekend verliet ze haar post om deze rare buitenlander te assisteren. Ik bleek de eerste ooit te zijn die dollars wisselde volgens de officiële koers. Terwijl de andere koers toch echt illegaal is met zelfs risico op gevangenis straf. Uiteindelijk 5 keer zo weinig gekregen en met dat bewijsje en die paar manat naar het ijspaleis. Via allerlei kantoortjes uiteindelijk met kunstschaatsen de baan op. Groter dan Maat 44 hadden ze natuurlijk niet maar 44 paste me prima. Mijn pirouettes waren prachtig. Ik kwam er wel achter dat mijn techniek niet helemaal overeenkwam met de schaatsen. Vond het echt geweldig om bij 45 graden buitentemperatuur in de woestijn te gaan schaatsen!!!
Voor Senem was het haar eerste keer op de schaats, ik heb me dus kostelijk vermaakt. Het was hun alleen veels te koud binnen, Ik vond het zalig. Mag alleen niet iedereen de foto’s laten zien want ja Senem komt uit traditionele familie en ja op stap met buitenlander geeft dan nog al wat commotie, ook al waren we met een groepje.
Ik voel me al helemaal opgenomen door de fam. van de huisbaas, soort van pleegzoon, en dat hou ik graag zo want hun eten is heerlijk.
Gr. Ditrkjan

  • 23 Juli 2007 - 08:55

    Dirkjan:

    Lieve Joris,
    2 daagjes te laat maar nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. ik hoop dat jullie ook een leuke dag hadden.
    gr. Dirkjan

  • 23 Juli 2007 - 09:13

    Marije:

    Van harte gefeliciteerd!!!
    Wat een gedoe om daar dingen binnen te komen, zeg. En een geluk dat je niet blond bent, anders kon je helemaal niet als Turkmeen doorgaan!
    Verder lijkt het me ook uiterst bizar om met 45 graden te gaan schaatsen...

  • 23 Juli 2007 - 09:25

    Inkie:

    Schaatsen... In de zomer.. die is hardstikke gek! Schaatsen in de woestijn, nog vreemder.

  • 23 Juli 2007 - 09:45

    Joris:

    ik ben toenik jaarig wasgeweest naar het treinenmuuseeum geweest ikhep un fiets gekreegen en een pieraatenschipgekreegen
    van joris

  • 23 Juli 2007 - 11:29

    Paul:

    Zo ouwe, gefeliciteerd. Je houdt wel van heel rare kadootjes... maar dat had ik niet anders verwacht (!).

  • 23 Juli 2007 - 11:33

    John En Jannie:

    Hoi Dirkjan.

    Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag
    Groetjes van John en Jannie

  • 23 Juli 2007 - 20:44

    Wim,rianne En Kids:

    Dirkjan van harte gefeliciteerd met je verjaardag en we wensen je een fijne dag toe.We hebben je site via ruth haar site fijn voor je dat de taart gelukt is. We hebben van daag de caravan in gepakt en gaan woensdag naar frankrijk Ramon en Nathan gaan mee Ruben en Guido blijven thuis Vanavond Ruth nog aan de telefoon gehad begint woensdag met haar trek tocht door ghana Zullen blij zijn dat ze weer veilig thuis is. We zullen je site volgen de hartelijke groeten van Wim, Rianne.Ruben,Guido,Ramon en Nathan

  • 24 Juli 2007 - 13:42

    Ruth:

    Hee grote neef..
    sorry dak nog niet eerder gereageerd heb op je site sinds dat ik hier ben.
    Ik heb ook een rare week gehad.
    Het rare was dat ik gelijk toen mijn telefoon ging al een voorgevoel had.
    Mams wou me niet vertellen wat er was want ze wou eerst je moeder gesproken hebben. Maar ik wist meteen dat er wat met Paul was erg raar. Was dus ook niet verast toen me moeder het vertelde.
    Maar wel een raar gevoel, want je weet ook niet hoe en wat.. moet ik terug kan ik blijven. Wat als..wil ik dan terug.
    Dus al met al veel stof om over na te denken. Gelukkig bleef het allemaal de goede kant op gaan.
    Maar goed mijn moeder vertelde al dat ik niet de enigste was die met deze dingen in zijn maag zat.
    Ik heb het nog steeds naar mijn zin, af en toe wel een beetje heimwee maar later kan ik er dan ook wel weer om lachen.
    Gelukkig maar.
    Morgen begin ik met reisen eerst naar Mole dat is een natuurpark en vanuit daar zakken we vrijdag langzaam aan naar beneden,watervallen,apen, vleermuis grot, een gehandicapten project wat opgezet is door nederlanders bekijken etc. Hopen onderweg ook nog nijlpaarden te zien, weten niet zeker want is nu regenseizoen dus dan kunnen ze soms niet zichtbaar zijn.
    Hoop dat ik geluk heb.
    Nou jij vermaakt je ook nog prima zo te zien..
    Gelukkig maar want ik voel me hier wel eens Zo ver weg van alles...
    Maar als je dan realistisch bent, ach met 6 uur kun je ook weer in nederland zijn en dan valt het allemaal best wel weer mee.
    Nou we spreken elkaar wel weer..
    Groetjes en hou je haaks he..
    Kus van je nichie..

  • 24 Juli 2007 - 14:37

    Ary De Koning:

    Hoi Dirkjan,

    Ik heb je weblog adres gevonden via Marije die hier bij ons in Zhengzhou, PRC is. Ik vind je verhalen erg leuk en wens je veel plezier in je 'kasteel'. Ik hoop er nog eens een kijkje te komen nemen bij een volgende 'Caspian sea' missie. Kijk uit met de lokale dames want voor je het weet blijf je eraan hangen zeg ik uit ervaring maar zonder spijt. Tot ziens in september.
    Ary

  • 25 Juli 2007 - 15:36

    Ria:

    hoi lieve "grote " neef
    heb je een beetje leuke verjaardag gehad , had die taart wel even willen proeven , hahaha smaakt vast beter dan wanneer ik hem maak , hahaha je kent mn kookkunst een beetje , maar ja , ik kan weer goed met de frituurpan overweg hahah dat doet iedereen me ook niet na ,
    lief dat je ff aan joris dacht , hij was helemaal verguld hoor
    bart is nu op de knalhutte aan het maaien , hij wacht geloof ik tot opa en oma er weer zijn ,
    zaterdag gaan we naar zeeland , hahaha 2 weken bakken , heeeeeeerlijk ,
    nou joh , k blijf je volgen hoor , erg leuk om te lezen ,
    liefs van ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkjan

Welkom op mijn weblog over mijn dol dwaze avonturen in de woestijn genaamd Turkmenistan, waar het genieten is van de authentieke cultuur met een giga ontwikkeling in mega tempo in deze gouden eeuw voor de Turkmenen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 77265

Voorgaande reizen:

01 Maart 2007 - 31 Juli 2009

Turkmenistan

Landen bezocht: