istanbul - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu istanbul - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

istanbul

Door: Dirkjan

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

29 November 2007 | Turkmenistan, Asjchabad

Lieve allen.
Afgelopen weekend genoten van een lang weekend Istanbul. Heerlijk om weer in het backpakkers wereldje te zijn. Een guesthouse naast de Hagia Sofia maar zonder verwarming en niet bepaald schoon. Toch Zalig om weer in een echte levendige stad te zijn.
Prachtige historische gebouwen zoals de Blauwe moskee, Hagia Sofia en ondergronds wat palen en water. Vooral Topkapi was geweldig! Schitterend uitzicht op de Golden horn en de bosphorus en schitterende juwelen, tronen, wapens etc. Genieten om in een stad te zijn met een historie, en een rijke historie. Nomaden laten niet veel achter. Even geen marmeren gebouwen, gouden beelden en troep op straat.
Maar het mooiste is dat je intens kan genieten van winkels en winkelen. Waar ik vroeger al dat materialisme niet kon waarderen leek ik in Istanbul wel shopaholic. Het is moeilijk te bevatten als je niet in Ashgabat woont dat je intens kan genieten van een boekwinkel met echt interessante boeken van meerdere schrijvers. Ik realiseerde me dat ik echt wel dingen mis. Van mij mag Istanbul best wat minder juwelenwinkeltjes hebben maar het is geweldig dat je kunt kiezen. Hier is er de keuze uit de staats juwelen winkel of de grote woestijn bazaar buiten de stad. Wat mij betreft is Istanbul ook wat verzadigd met moskeen, maar ze zijn allen druk bezocht. Hier zijn er een paar (grootse van centraal azie zelfs) maar leeg en oproep tot gebed hoor ik zelden. In Ashgabat zijn 2 pubs in Istanbul kun je ze niet tellen en vol (en dat voor een moslim landje. en zo kan ik uren doorgaan.

Heerlijk om weer eens naar de bios te gaan en geen films in Turks of turkmeens of russisch maar gewoon in het engels. Wat een luxe…
Uiteraard was het allemaal wel wat duurder en is uiteten in TM toch wat goedkoper. Maar hier ken ik elk restauarant in istanbul zal me dat nooit lukken. Het verschil tussen zeker nog geen half miljoen mensen en een schatting van 16-19 miljoen in Istanbul,

De mensen in Turkije hebben geld en geld over voor heerlijke verse sinaasappelsap op straat. Hier zijn de sinaasappels ongeveer dezelfde prijs maar voor Turkmenen te duur, zeker om 2 sinaasappels te gebruiken voor 1 glaasje sap. Genieten dus voor mij daar in Istanbul.
Ja het verschil tussen Nederland nr. 9 op de human development list van de VN en een land als Turkmenistan nr. 109 (overschat vind ik, dankzij legale en illegale koers waardoor salarissen hier veel hoger lijken) is enorm. Prachtige lijst om te bestuderen, helaas is discusseren hier niet zo verstandig.
Verder gaat alles zijn gangetje. Er ligt een klein beetje sneeuw op de bergen, jammer dat ze niet toegankelijk zijn. Het is koud hier: 12 in de ochtend maar nog steeds lekker 20 in de middag. Voor het eerst vochtig en dus genieten, echte regen!!!!!!!!!!!

  • 29 November 2007 - 13:37

    Inkie:

    Regen in TM? wouwie. Lijkt me een aardige cultuurshock Turkije vs. Turkmenistan... maar je hebt ervan genoten zo te lezen.
    Trudy is al weer terug van haar weekje Mexico en kan er goed van nagenieten (en in hetzelfde tempo blijven hangen :))
    Ik heb gisteren genoten van een wijnproefavondje in Uden. Rose lust ik nog steeds niet (zoete zooi), maar wel een doosje besteld van mijn favoriete rode wijn. Die moet je maar eens mee komen opmaken, wanneer je in Nederland bent.

  • 29 November 2007 - 14:12

    Paul:

    Hey Dirkjan. Wat vals, ik wil ook wel vakantie! Ik kan me voorstellen dat je dan gaat winkelen, ookal roep ik altijd dat je als man niet "winkelt", maar "koopt". En die kou valt wel mee hoor! Hier in Arnhem was het vanmorgen maar 4 graden...

  • 30 November 2007 - 01:03

    Yvo:

    Ha DJ!
    Jij komt zo ook 1001 verschillende plekken terecht, mooi man!! Klinkt leuk zo'n tripje Istanbul. Wanneer kom je deze kant op? China is ook bijzonder interessant met al die gekke Chineesjes ;-) Mooie boel hier!
    Veel plezier! Ciao Yvo

  • 01 December 2007 - 18:28

    Oom Paul:

    Ha die Dirk; ik heb eindelijk internet en kan dus heerlijk ongestoord je verhalen lezen. Leuk hoor. Kan ik weer mooi met je meeleven. Gelukkig kan ik je na de kerst ook weeer in levende lijve zien. Met skiën zal je meer dan genoeg sneeuw zien denk ik ook al is het hier nu bijna net zo warm als bij jou in de ochtend. Als je hier weer bent hoop ik je hier te zien maar dat zullen meer mensen wel willen denk ik. Misschien samen carbid met oud/nieuw op het huisje. Maae niet bij mij want buren zullen zich een rotje schrikken. Op zich wel vet cool te gaaf zoals sommige jeugdigen zullen zeggen. Ha, ha. Ik heb al heel wat verhalen van je pappie en mammie gehoord. Beiden waren erg oonder de indruk van hun verblijf bij jou. Lijkt me prachtig om daar bij jou de bergwoestenij in te trekken. Met of zonder kameel? Ben benieuwd of bericht aankomt. Hier alles zijn gangetje. Ben nog niet helemaal de oude maar gaat op zich wel goed. Duurt gewoon lang voor longinhoud weer op peil is. Als het voor september 2008 maar weer op peil is! Ik heb geen berg gezien dit jaar en dat mis ik wel heel erg. Misschien moet ik ook maar gaan skiën, maar zal wel niet vergoed worden door ziekenfonds.

    Hou je haaks en liefs van je oompje.

  • 14 Januari 2008 - 06:09

    Ruth:

    Hee neef..

    Hoe is het met je..
    Sorry dat ik nog steeds niet de foto's gemailt heb..maar ben druk druk druk..
    Ik en maik wonen nu eindelijk samen dus zijn de laatste weken flink aan het klussen geweest..
    Maar ik zou spoedig even bij mn moeder de foto's van de computer halen en dan mail ik ze je..

    Nou hou je haaks en ik mail je nog..

    Een dikke knuffel van je nichie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkjan

Welkom op mijn weblog over mijn dol dwaze avonturen in de woestijn genaamd Turkmenistan, waar het genieten is van de authentieke cultuur met een giga ontwikkeling in mega tempo in deze gouden eeuw voor de Turkmenen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 77258

Voorgaande reizen:

01 Maart 2007 - 31 Juli 2009

Turkmenistan

Landen bezocht: