terugkeer SLON - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu terugkeer SLON - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

terugkeer SLON

Door: D. Douma

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

27 Mei 2007 | Turkmenistan, Asjchabad

Het is weer eens tijd voor een update vanuit het zonnige altijd stralende ashgabat! Ik begin me al op mijn gemak te voelen. Het is alleen snik heet en dan is het nog niet eens zomer. 36 graden was het gisteren en geen wolk te zien. Het schijnt dikke 45 graden te gaan worden in de zomer. Dat wordt lekker bruin bakken.
Ik heb hier zelfs al vriendjes gemaakt. Jamal en leila werken beide ook in het Dessert Flora & Fauna instituut waar ik mij een kantoor, room 43 met high speed internet van 100 kbps heb, iedereen is jaloers en komt dus bij mij email lezen. De mensen van het climate change programme zijn er uitgestuurd door de minister om tijdelijk plaats te maken voor mij. Groot te kort aan ruimte Ik ben benieuwd hoe dat opgelost gaat worden. Het is een schitterend oud sovjet gebouw, hele dikke muren, donkere gangen, met geweldige academische uitstraling, al zijn er weinig boeken te vinden. EN met een groot standbeeld van Turkmenbashi bij de Ingang, in goud uiteraard met vlag etc. De WC zijn wel op zijn sovjets helaas, jakkes.
Leila en haar man, en Jamal hebben me eergisteren rond de stad gereden: prachtig, vooral de enorme nieuw bouw, groene parken met fonteinen overal, mega grote bibliotheek, alles in soort van ottomaanse stijl; koepels, pilaren en heel kitscherig. Overal huis hoge monumenten, elk jaar komt er weer een nieuwe bij de viering van de onafhankelijkheid. Overal ook monumenten van dichters om te laten zien wat een geweldig beschaafd volkje die Turkmenen zijn. Oja en 1 standbeeld van lenin.
Er is hier een schitterend net nieuwe schaatsparadijs (note: in de zomer is het hier dus 45 graden), ook een heel groot zwembad complex, een mega speelpark voor kinderen, (juliana toren is er niks bij) en zo heeft elk ministerie (vele hier) zijn eigen nieuwe witte kolossale toren flat voor zijn personeel (is makkelijker afluisteren). Dat is overigens geen grapje. Ik dacht dat het paranoïde was en leek me onzin. Maar de Dutch consulaat (inmiddels ook vriendje van me) heeft me er nadrukkelijk voor gewaarschuwd, ik heb mijn hele hotel kamer meteen doorzocht op james bond achtige wijze, maar geen camera gevonden (is wel een geruststelling), microfoons zullen er zeker wel zijn. De echte oude KGB methodes zullen ze hier zeker toepassen, zonder twijfel. Al mijn telefoontjes worden ook afgeluisterd, en alle financiën in het land gaan via de Turkmenbashi National Bank, en daarmee duren alle transacties 3 dagen extra. Laat mijn laptop of USB stik dus niet snel alleen achter op mijn kamer.
Waar was ik gebleven, oja heel Ashgabat doorkruist en er buiten. Ik zie weinig landbouw, alleen de 5 miljoen bomen die de minister heeft laten planten, toch is het er zeker want de markt puilt uit van de Hollandse tomaten etc. uit Turkmenistan. (ze gebruiken Nederlands zaad hier) Daarna met zijn allen gaan eten in een grote shopping mall, waar ze alle Unilever producten hebben. Het vlees is er betrouwbaarder dan op de open marktjes en dus voor mij een grote geruststelling voor als ik ooit zelf ga koken. Mijn handdoekjes etc voor de uitzet kan ik er ook aanschaffen. Heerlijk gegeten! Ze hebben er ook een bios maar alleen Russische film. Kan op TV wel alle Duitse zenders ontvangen.
Ik heb ook een sim kaartje voor mobiel aangeschaft, bij de provider voor buitenlanders, 100 keer duurder natuurlijk, zelfs duurder dan Nederland. Maar ja mag dus geen lokale als buitenlander, net als dat er voor veel openbare dingen zoals zwembad dus ook dubbele prijzen zijn. Voor de lokalen is het schrikbarend goedkoop, lokale gesprekken/zwembad/pretpark etc kosten zogoed als niets, dankzij de geweldige Turkmenbashi! Nummer is +993 66 22 53 90! Soms komt het aan soms niet. Ze vroegen aan me of ik ontvangstbevestiging service wilde voor een aantal dollars per maand, kniepert als ik ben vond dat niet nodig, leek me ook onzin, komt toch altijd aan. Hier dus niet. Moet natuurlijk eerst gescreend worden, dus niks typen met verboden worden.
Gisteren met het dutch consulaat op stap geweest, chinees gegeten, schijnen de lokale niet te lusten dus hij was blij iemand mee te hebben naar de chinees. Inmiddels dus vriendjes, en kan eventueel met hem mee met de car langs de Iraanse kust, en naar Dubai en naar Turkye. Het is ook een klein wereldje hier. Mocht de koningin of ander belangrijk figuur van ons geweldig Nederlands bestuur langs komen, mag ik bij het ontvangst zijn , immers meer permanente Nederlanders zijn hier bijna niet. Ben Bot heeft delfts blauwe borden gestuurd om onze cultuur uit te dragen. De andere Nederlander hier in Turkmenistan is getrouwd met lokale, hiervoor werd door de Turkmeense autoriteit eerst gevraagd of het consulaat dit goed vond. Indien van niet konden ze dus niet trouwen. 
Ik vlieg trouwens vanavond terug naar Nederland omdat er hier een geweldige regel is dat als een 3 maands visum pas geldig wordt als ik het land binnen kom, moet dus eerst het land uit. Mag nu nog wel 10 dagen blijven op mijn verlenging van een verlenging van mijn eerste visum voor de conference, maar voor mijn echte werkvisum moet ik eerst land uit. Ik moet nog zien dat ik dat visum krijg, heb geen enkele bevestiging gezien allen beloftes. Maar uiteraard zijn er alternatieven. Mr. Consulaat kan me een 1 jaar visum geven. Er zijn dus nu 3 instanties; nederlands consulaat, Afgevaardigden EU (NCU) en Ministry of nature protection die mij een visum kunnen verlenen. De laatste heeft de beloofd maar verwacht meer van EU constroctie , zeker voor de andere expert. Misschien is ned. Consulaat visum voor mij het beste ben immers aangesteld door MinBuza (ONRI).
Het wordt wel een hele worsteling voor jullie mijn verhaaltje. Een troost voor mij ook, want hoe krijg ik dit verzonden met het internet. Misschien aankomend weekend maar een afscheidsfeestje doen in Apeldoorn.
Maar zal ik eerst met mams en paps moeten overleggen!
Ik heb nu een geweldig boek geschreven door Turkmenbashi zelf over het geweldige volk en land, schitterend.
Ik ga ff de hitte trotseren en rondje lopen. Kijken of ik nog wat miljoenen kan uitgeven aan een bakje thee of museum (ze hebben hier Nederlandse schilders hangen, jaja!) En dan mijn koffer weer vol proppen, zwembad. En vanavond ff met Tukker uit Hengelo kletsen in de bar, doet interessant werk voor het opsporen van olie en levering van (seismische) meetinstrumenten. Ik hoop dat er want minder opgeDIRKte meiden zijn want voel me daar niet echt op mijn gemak bij; stiekem wil je toch kijken maar absoluut geen oogcontact dan is het rennen!
Groetjes Dirkjan

  • 06 Juni 2007 - 18:48

    Ria :

    heeeeeeeeeee dirkie
    hoorde van je mams dat je weer was vertrokken, vandeweek erg druk gehad , anders hadden we je zeker nog gebeld .
    we hebben ff google earth op je stadje gezet , wat super he , had ff een heel andere voorstelling hoor

    hier natuurlijk bijna vakantie , alhoewel bijna......wij gaan naar luxemburg hahahah even pessimistiesch doen, zal we weer regen worden hahaha je moeder was helemaal verbaasd dat zelfs ik ook weer in mn tentje ging ,zelfs na verleden jaar , maar ja hahaha je kent me ahum , ben een hollandse meid he.

    dan gaan we nog naar opa en oma in zeeland , ook leuk , heerlijk alleen moet ik opa nog ff lief aankijken want er komen nog andere mensen , hahaha maar ja ik heb natuurlijk veel harder vakantie nodig
    zaterdag gaan je pa en bart , paul verhuizen , hahah hebben we ook ff google earth opgezet , scheelt ook weer een ritje naar duitsland , maar misschien ga ik wel mee , ik kijk wel ff , hahaha moeten vast nog wel wat muurtje worden gewit enzo , we zien wel
    maf he zo ver weg , maar je had er echt zin in he , ik vindt het super voor je hoor , en hahah wij hebben weer eens iets leuks te lezen he
    nou jochie hou je taai , zonder al je '''''lieve'''''familie
    we blijven aan je denken

    k zal je ''''ouwe ''óom ook eens aansporen zn neefje te mailen, maar ja schrijven is echt een grote hobby van bart , dus vrees of ik hem zo ver krijg
    zo nu ga ik ff kijken of ruth nog nieuws heeft , zal nog wel niet

    liefs ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkjan

Welkom op mijn weblog over mijn dol dwaze avonturen in de woestijn genaamd Turkmenistan, waar het genieten is van de authentieke cultuur met een giga ontwikkeling in mega tempo in deze gouden eeuw voor de Turkmenen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 77285

Voorgaande reizen:

01 Maart 2007 - 31 Juli 2009

Turkmenistan

Landen bezocht: