Baku - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu Baku - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

Baku

Door: Dirkjan

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

17 November 2007 | Turkmenistan, Asjchabad

Lieve allemaal,
Allereerst bedankt voor jullie berichtjes op de site. Ik heb niet altijd tijd te reageren en te mailen maar mis jullie allemaal enorm natuurlijk.
Maar ticket naar Nederland is gekocht: 18 dec- 7 jan. Incl. weekje wintersport met de fam. Ik kijk er al naar uit en leuk om zo veel mogelijk mensen weer te zien. Het wordt een gevecht met de tijd.

Ook op het werk is het een gevecht met de tijd. Afgelopen week zat ik in Baku. Stond 1 dag te vroeg op het vliegveld maar beter dan 1 dag te laat. Hierdoor had ik een extra dag in Baku en dat is zeker niet verkeerd.

Wederom een andere stad en cultuur. Het behoort evenals de Turkmenen tot een van de 8 Turkse stammen maar is een heel ander land.
Enorm ontwikkelt: Hummers, luxe boetiekjes, luxe restaurants, en zelfs de politie rijdt in een BMW. Aan geld geen gebrek. De horizon staat dan ook vol met olieplatforms en er drijft een mooie blauwe waas op het water. Het is nog geen AZOV sea maar is een meer constante toevoer vanuit de bodem waar al een eeuw lang oliewinning zijn beslag op heeft gelegd.
De regels lijken nu strikter en de platforms schijnen uniek en super modern te zijn. Het land is ook veel verder ontwikkeld dan alle andere CIS landen.
Land van de boeren is al privé bezit, zelfs energie bedrijven zijn al geprivatiseerd. Uiteraard ook daar mooie portretten van de voormalige president en zijn opvolger (zoon) maar in veel mindere mate dan KZ of TM.
Het land heeft ook een rijke historie. Schitterende oude stadsmuur en een uit 7de eeuw stammende Maiden Tower zijn daar overblijfselen van. Vanuit de toren met een prachtig zicht op oude stad, de nieuwe torenflats en de boulevard. Ik heb mij heerlijk vermaakt door dit doolhof te struinen, een oud paleis te bezoeken en een oude park. Om de oude stadsmuur staan imposante herenhuizen gebouwd in het begin van de vorige eeuw ,toen de olie industrie booming business was. Dat is het nog steeds te zien aan al die luxe auto’s en de jachten in de haven. Toch heb ik het idee dat dit land de opbrengsten op een verantwoorde mannier besteed. In Nederland hebben we er onze sociale zekerheid aan te danken, In Ashgabat heeft zijn mooie marmeren gebouwen. In Azerbaijan zie je de ontwikkeling. Oude gebouwen worden opgeknapt, natuurparken zijn aangelegd. Andere industrie dan olie lijkt goed ontwikkeld, eigen bouwbedrijven etc.
Ik heb mij er prima vermaakt, genoten van de donnerkebab en vanuit mijn apartemnet op de 14de verdieping was het zonde om te gaan slapen.
Nu weer lekker in Ashgabat: tijd om weer te poetsen na de zand storm van afgelopen week, en de was te draaien. Maar nu eerst nog even werken. (ja ja zaterdag is een werkdag hier).

  • 18 November 2007 - 10:51

    Rob:

    Klinkt beter dan witte marmeren gebouwen met op de zon draaiende TM!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkjan

Welkom op mijn weblog over mijn dol dwaze avonturen in de woestijn genaamd Turkmenistan, waar het genieten is van de authentieke cultuur met een giga ontwikkeling in mega tempo in deze gouden eeuw voor de Turkmenen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 77258

Voorgaande reizen:

01 Maart 2007 - 31 Juli 2009

Turkmenistan

Landen bezocht: