Safe the planet - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu Safe the planet - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Dirkjan Douma - WaarBenJij.nu

Safe the planet

Door: D. Douma

Blijf op de hoogte en volg Dirkjan

10 Juli 2007 | Turkmenistan, Asjchabad

Hoi allemaal,

Hier in Turkmenistan is niks te merken van alle aandacht die Al Gore weet te genereren met zijn energie verspillende Live Earth concerts. Nee, hier spuiten de fonteinen er rustig op los, ratelen de airco’s, scheuren de oude vieze lada’s met gierende banden door de bochten en gaat de gas en olie winning onverminderd door. Zelf zit ik in een soort gelijk dilemma. Als milieufreak (met als hoogte/diepte punt in pinguïnpak demonstreren voor extra accijns op Diesel of al die klimaatlessen voor The Bet) ben ik nu toch wel anders bezig; 2 airco’s draaien op volle toeren, een mega tv, die op standbye blijft staan, allemaal gloeilampen, en sommige branden dag en nacht (mag niet uit van huisbaas) en een boiler die zoveel warmte produceert dat er een flat mee verwarmd kan worden. Zelf loop ik niks, is me te warm, stap liever voor die paar centen in een taxi. En als het aan mijn nieuwe contract met DHV ligt zelfs een privé chauffeur, zoveel geld houden ze in op mijn salaris voor transport.
Nee van mijn groene imago blijft hier niks over. Ik hoop eind deze maand 600 km naar Turkmenbashi (Krasnovosk) te vliegen voor 25 dollar, lekker vervuilend. Toch is het niks vergeleken met de enorme affakkeling aan gas in dit landje bovenop de grootste gasbel ter wereld. Energie kost hier immers niks, zoals eerder vermeld, liter water is 15 keer duurder en van minder kwaliteit dan een litertje benzine. Dus niemand die ooit van energie besparen heeft gehoord. Genoeg te doen voor de milieubeweging (maar aan zulke organen is een gebrek uiteraard in dit officieel democratische land). Op het kanoor naast mij zitten ze voorstellen te produceren om aan groene stroom te beginnen, lijkt me een onmogelijke opgave. Zon is er uiteraard genoeg maar als er miljarden aan gas is, zoveel dat ieder individu in dit land miljonair kan zijn (maar waar blijft het geld?) dan krijg je niemand enthousiast voor een windmolen of zonne energie (die in Nederland qua kostprijs al hoger zijn dan kolen of gas, hier dus helemaal)
Maar niet getreurd want als ons project op stoom komt zal de water kwaliteit van de Caspian Sea verbeteren (of tenminste in ieder geval de vervuiling gemeten worden) met als hoger doel dat de steur en de zeehond weer gezond worden…. Voor dit nobel streven kan er best een ton co2 extra de lucht in.
Het hele werkplan is nu af, laatste hand wordt gelegd aan het rapport en druk met regelen voor het kantoor, hopelijk af op 1 augustus. Dan komen de politieke beslommeringen weer maar heb geloof in de aanpak en denk dat we zeker dingen voor mekaar kunnen krijgen.
En anders zit ik wel wat eenzaam hier in Ashgabat maar heb ik het niet slecht. Verdien wel amper iets meer dan als ik gewoon in Nederland (Arnhem, excl de arnhemse mega bonus) was gebleven en met aftrek vliegticket naar huis zelfs minder maar ach je moet wat over hebben voor een betere wereld, en een super mooi project. Ach dan kan DHV ook een keer goede winst maken dankzij mijn salaris.

Het ergste is het zien van de tour en de fiets in Nederland hebben staan, of al dat strijkgoed waar mijn moeder altijd zo’n kei in was. En qua koken is het ook niet alles. Snap niks van dat russich op de markt, laat staan dat ik normale ingrediënten kan kopen. En al helemaal geen kant en klaar potjes. Krijg standaard 1 kg i.p.v. 1 stuk, dus heb nu 1 kg aubergine, 1 kg knoflook, heleboel lente uien, 1 kg uien, 1 kg tomaten etc. koelkast puilt helemaal uit. Toch heb ik al 4 keer een aardige maal op tafel weten te zetten. Alles zonder vlees want dat durf ik nog niet aan. (ligt open en bloot op de markt). Gisteren heeft Enesh me een recept verteld met melk; ik dus naar de markt voor melk, kreeg ik soort van kwark of iets dergelijks. geen idee wat het is. Smaakt niet slecht maar recept was niet mogelijk. Gelukkig had Inkie mij ook 3 receptjes gestuurd en de vertaling van de kruiden, Dus ik met het russisch briefje naar de markt en ongelooflijk heb peterselie weten te kopen. En dus couscous salade gemaakt. Nou ja couscous!!! daar had nog niemand van gehoord maar vorige week wilde ik rijst halen en kwam ik thuis met erg kleine korrels rijst dus heb dat maar couscous gedoopt en zodoende had ik gister geen slechte maaltijd, dacht ik. Tot om 9 uur de huisbaas met een bord met super lekker eten kwam aanzetten. Toen wist ik dat ik nog wel wat te leren heb. Het zijn zulke lieverds. Maar ja had geen honger meer maar toch begonnen. Vanavond maar opwarmen, jammie!!! In het weekend kwamen ze ook al met super lekker eten, echt smullen! Wel erg veel olie uiteraard maar qua maag en darm klachten valt het reuze mee (vergeleken met Bangladesh). Op Bangladesh kijk ik nog wel op terug, dat was me een mooi leven, met elke week naar de kapper incl. scheren voor 30 cent. Nu heb ik overigens een Turkmeense kapsel want leg maar eens wat uit in het Russisch of Turkmeen uit hoe je het hebben wilt. Kosten 1 euro (zonder scheren helaas, maar met haarwassen) dus kan nog wel eens vaker gaan.
Mijn dozen zijn waarschijnlijk ook onderweg naar hier. Dan heb ik tenminste mijn dikke winterkleren.!!
Het gaat jullie goed!!
Dirkjan

“Alleen die mensen leven tevergeefs die de lust tot geestverheffende exploratie en hoger avontuur in hun ziel laten sterven” citaat van citaat uit ARARAT F. Westerman


Lieve Opa en oma, probeer al 2 dagen te bellen maar verbinding naar buitenland doet het niet.
Bedankt voor jullie berichtje! Ben erg jaloers, wil ook vakantie, maar dat is pas in augustus. En die anderen maar lekker vakantie houden op Sumatra, had ik graag bij willen zijn.
Gr. Dirkjan

  • 10 Juli 2007 - 16:58

    Ria :

    hoi dirkie
    ff nog snel een berichtje voor onze vakantie , we gaan eind van de week naar luxemburg , het schijnt erg mooi weer te worden , dus we hebben er helemaal zin in ,
    we lezen trouw met je mee , erg leuk om te lezen , hebben op google earth ff je plaats ingezoomd , mooi mooi mooi
    heerlijk dat je een lekker huis hebt
    we blijven aan je denken hoor
    liefs bart ria plus kids

  • 10 Juli 2007 - 19:34

    Paul:

    He Dirkjan,

    Hmm, kan ik straks tips krijgen voor het Interior Design? Ik benijd je niet met al die verplichte vegetarische kost (meer iets voor Inkie) en die kilo knoflook lijkt mij beter tegen inbrekers dan die muur...! Je zou haast een eigen groententuintje gaan beginnen, maar daar heb je natuurlijk geen tijd voor. Iig veel succes met de Natives, en als je nog eens op de markt staat, neem foto's mee van wat je wilt kopen! (En zo niet, koop een plaatselijk kookboek met plaatjes. Als je dan niet weet wat er in gaat, heb je in ieder geval iets om naartoe te werken.) Groeten uit erg nat Culemborg!

  • 16 Juli 2007 - 14:03

    Ria:

    hoi dirk jan
    misschien ben je al helemaal bijgepraat, voor jou valt het nu ook niet mee zo ver weg te zitten , wou je daar even sterkte mee wensen .
    wim en bart stappen morgenochtend in de trein naar polen , dan horen we vast weer meer
    doe rustig aan liefs ria


  • 18 Juli 2007 - 06:32

    Nienke:

    Dirk,
    Ik hoorde via men ouders wat er gebeurt is met paul. Heel veel sterkte.
    Liefs Nienke

  • 19 Juli 2007 - 05:32

    Marije:

    Hee. Hierbij vegarecept van de hardcore vega in China (waarvan haar laptop mentaal nog in Nederland verkeert en die dus haar DHV-mail niet kan checken):
    - 1 aubergine
    - 2 uien
    - 3 tomaten
    - 2 groene paprika's
    - paprikapoeder en peper
    - rijst

    Snij de aubergine in plakken van 1/2-1 cm. Strooi hier flink wat zout over en wacht tot al het vocht eruit trekt. dep dit op zodat de plakken weer droog zijn en bak ze vervolgens even in wat olie in een koekepan.
    Snij de uien in ringen, de tomaten in plakken en de paprika's in repen.
    Stapel om en om de groente in een pan en strooi hier af en toe wat paprikapoeder en peper tussen. Doe er een klein kopje water in en doe een deksel op de pan. Laat de groenten op een zacht vuur langzaam gaar worden (en let op dat het niet droogkookt!)
    Serveren met rijst.

  • 19 Juli 2007 - 07:19

    Dirkjan:

    Inkie dank voor je kaartje, werd gisteren onder mijn gifgroene poort door geschoven.

  • 19 Juli 2007 - 07:54

    Inkie:

    alsjeblieft :D
    Binnenkort volgt nog meer post. Dat is een week geleden op de bus gedaan...

  • 19 Juli 2007 - 11:09

    Marije:

    Dat jij die problemen ook hebt! ik heb precies hetzelfde, AT&T herkent mijn password niet meer en kan dhvmail niet lezen. Heb ook alweer een uur met ze aan de lijn gehangen vanuit China. Heel erg fijn dat je moet wachten tot het hier twee uur 's middags is voordat je daarheen kunt bellen. Wat is jouw gewone mailadres dan?
    En misschien moet je dit berichtje maar weer weghalen want anders snapt de rest er niks meer van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkjan

Welkom op mijn weblog over mijn dol dwaze avonturen in de woestijn genaamd Turkmenistan, waar het genieten is van de authentieke cultuur met een giga ontwikkeling in mega tempo in deze gouden eeuw voor de Turkmenen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 77285

Voorgaande reizen:

01 Maart 2007 - 31 Juli 2009

Turkmenistan

Landen bezocht: